Anthonia Johanna 1906

Anthonia Johanna 1906

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: krimpen ad IJssel

Bouwjaar: 1906

Lengte: 2230 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 485

Diepgang : 123 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : Drimmelen

Motor : GM Detroit

Vermogen van de motor : 100 PK

Bouwjaar van de motor : 1975

ENI-nummer :

De Anthonia Johanna is gebouwd als beurtschip in 1906 aan de krimpen ad IJssel.
Haar naam was toen Magneet II.
Ze vervoer klinknagels in vooral het zuiden van Nederland.
Nadat haar dienst erop zat is ze omgebouwd tot zeegaand Charter/ zeilschip .
Dit is onder leiding van Jan Brandsma gedaan. Beeldend kunstenaar ger de wilde uut hongerige wolf,had dit schip in de jaren 80 gekocht van jan bransma,die hier een experimentele bruine vloot schip van heeft gemaakt en voer met mensen tot vlak bij de noordpool ,volgens sommige verhalen

Ger de wilde was een echte kunstenaar maar liet de Anthonia in het water liggen en pleegde geen onderhoud, de jeugd heeft er veel op vertoeft in bad nieuweschans in de westerwoldse a
Een geweldige clubhuis ..

Door het schone water en omdat ze op de bodem in het Groningse klei vast zat ,is de boot goed gebleven

In 2009 mocht Jelle Smit van ger ligplaats nemen op een door de gemeente aangewezen plek, bedoeld voor de Anthonia Johanna
Maar ger wou daar niet liggen omdat hij liggeld moest betalen en omdat hij uit Nieuwstatenzijl was weg gestuurd, omdat de koningin de sluis ging openen, en heeft daarom jaren in het riet gelegen, waar hij hem.vast in had gevaren ,uit protest
Omdat Jelle Smit op de ligplaats een dikke sleepboot had neer gelegd , vroeg de gemeente om de Anthonia weg te slepen en zelf ook daar weg te gaan, omdat er geen vergunning was .
Ger de wilde was heel goed onderlegd in recht kennis en was een hoofdpijn dossier aan het worden
Door bemiddeling en uiteindelijk verkoop van de Anthonia aan Jelle Smit ,werd jaren lange achterstand liggeld door deze deal als nog betaald
Aan de gemeente Reiderland onder voorwaarde dat het casco weer klaar werd gemaakt en ligplaats ging nemen, dus met veel moeite de Anthonia door sleepboot brutus er uit getrokken en begonnen met de restauratie, de originele gm motor was kapot en in delen aan boord
Andere motor gekocht als zijnde prima in orde
,later bleek, waarschijnlijk een klep een beetje lek ,
Waardoor bij idle, rook vorming van de deels onverbindend gasolie
Maar ze is toch op eigen kracht naar de werf Hunveld in Delzijl gevaren.
De boot is toen met 1200 bar af gespoten en alles wat niet goed leek gerepareerd. Uiteindelijk is ze verkocht aan justa keesmaat uit Alphen aan den rijn met hypotheek.
Justa is ondernemer en had een eigen visie op de Anthonia en wou er maar een mast op en heeft de boot leeg gehaald en achter dek wat veranderd .
Maar er kwam een probleem om de hoek kijken, en dat was de verplichte cvo ,en dat ging weer veel geld en tijd kosten, misschien toch maar schroot?
Ze maakten een deal en Jelle kocht de boot weer terug. 10 jaar later is ze weer onder klasse gebracht.
De liefde voor deze oorspronkelijke Katwijkse casco was te groot om te eindigen als scheermesjes vonden Justa en Jelle.
Daarna kwam er een kunstenaar met metalen handjes uit het zuiden en heeft uiteindelijk de Anthonia mee genomen .
Het schip met vele avonturen en heeft zelfs al een keer op de bodem van Engeland of Zeeland gelegen, een jaar na zijn stapel loop van de werf
Ook heeft de Anthonia even de naam jate gehad, ivm de dochter van Jelle smit te vernoemen, bij de tweede teboekstelling weer de eerste naam Anthonia Johanna