HG kraack 1875

HG kraack 1875

Scheepstype: overige (zeil)

Bouwwerf: Otto & Zn Krimpen aan den Ijssel

Bouwjaar: 1875

Lengte: 2200 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 4500

Diepgang : 100 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Daf

Vermogen van de motor : 110 PK

Bouwjaar van de motor : 0000

ENI-nummer : 02300108

Schip is in opdracht gebouwd voor schipper Oogjen, bij Otto & Zn in 1875. Een schipper met een vooruitziende blik een ijzeren kraak te laten bouwen van 110 T, in een binnenvaart beeld , waar nog houten tjalken en kraakjes vaarden, met zon 60 ton laadvermogen. Een kraak ook als geen ander zeer ronde lijn in breedte en lengte en holte. Niks kenmerkends van de latere kraken die recht van strook en somber gebouwd werden geen tierelantijnen. En snel dus ook voor de rivier op te kunnen zeilen tot aan basel toe.
Na een lange tijd van dienst in de binnenvaart tot 1963, wordt het schip in de Amstel gelegd als ark omgebouwd met een ‘’binnentuin’ in het voorschip. Begin 1970 wordt het verplaats naar de prinsengracht tegenover de Westertoren, bij het Anne Frankhuis. Waar het voor schroot wordt verkocht en afgevoerd in 1994. In het voorjaar tref ik het schip in een embarlijke staat aan. Het meeste is er af gestolen uit de machinekamer, de luiken liggen verzaagd tot de juiste maat voor de houtkachel, bij de buren. Het schip ligt zo goed als onderwater. Twee pompen erin gehangen het gat gedicht met spek en een stempel toen zelf gelicht en naar Rotterdam, laten slepen. Het schip stond op de nominatie om te slopen. Wij wilden het vervolgens redden van de sloop. 2weken volgen onder streng toezicht van de schouwcommissie of de beloftes worden gerealiseerd.Het schip wordt na verwijdering van 55 kub afval, en constatering dat het te slecht is onderwater om te drijven, op de wal getild door een telescoopkraan op de scheepshelling koningspoort. Het achter onderwaterschip wordt vervangen en vervolgens naar voren toegewerkt nu ruim 20 jaar verder heeft het schip een monumenten status en vaart het weer op eigen kracht om vervolgens ook te gaan zeilen als een doel om het schip toe te voegen aan een vloot handvol zeilende kraken, ons land rijk is.