Jeanette 1923

Jeanette 1923

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Boot, Alphen aan den Rijn

Bouwjaar: 1923

Lengte: 3501 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 505

Diepgang : 130 cm

Kruiphoogte : 400 cm

Officiële thuishaven : Wijk bij Duurstede

Motor : Brons 2D25

Vermogen van de motor : 70 PK

Bouwjaar van de motor : 1923

ENI-nummer : 03030174

Luxe motorvrachtschip
De Jeanette is een stalen luxe motorvrachtschip, gebouwd in 1923 als “AnCo”, 124 ton, bouwnummer 740, op de werf van Boot in Alphen aan de Rijn, voor schipper A. van Wijk uit Herwijnen. Latere namen zijn: Broedertrouw, Christina, Harmma, Pe-Ad, Valkyrie. Oorspronkelijk stond er een 1 cilinder gloeikop motor, van 45 Pk, Industrie nr. 234 in. Die is later vervangen door een Brons. Het schip is gebouwd met een lengte van 27 meter en later verlengd. Met haar huidige lengte van 35,01 meter en een breedte van 5,05 meter kon zij zo’n 205 ton zand en grind vervoeren.

Gezonken
In december 1956 is het schip, onderweg van Den Helder naar Texel, met 220 ton eierkolen gezonken. De complete betimmering van de roef is toen vervangen. In 1979 heeft de huidige eigenaar het schip gekocht van de laatste echte schipper, Lammert Snijder, en is de naam gewijzigd in Jeanette. Momenteel is de Jeanette in gebruik als varend woonschip en kantoor voor een milieuadviesbureau en heeft, na 15 jaar in de Nautilushaven (bij Utopia) in Rotterdam gelegen te hebben, sinds 1994 een vaste ligplaats in Wijk bij Duurstede.

Bakjeknapper
Jeanette voorziet in haar energiebehoefte door middel van hout, diesel, propaan, zonne-energie en groene stroom van de wal. Voor de voortstuwing zorgt een 2 cilinder 70 PK Brons langzaamloper, oorspronkelijk 25 PK per cilinder, een zogenaamde Bakjeknapper, type 2D25. De motor is besteld op 1 juni 1923 en geleverd op 4 september 1923 als motor nummer 2221 voor iemand in Zwolle. Slag 350 mm, cilinder middellijn 234.3 mm, 320 toeren per minuut. De motor is op 4 maart 1944 aangeleverd bij de firma Olthof, toen in Rotterdam, nu nog steeds in Capelle a/d IJssel. Daar is de motor verdieseld en op 15 maart 1945 weer afgeleverd als Brons inspuitmotor van 70 PK met motornummer 3753. In 2013 is een 24 PK elektrische boegschroef ingebouwd van Kalkman.