De Jonge Durk 1909

De Jonge Durk 1909

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: A. Holtrop van der Zee, Joure

Bouwjaar: 1909

Lengte: 1420 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 350

Diepgang : 50 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven :

Motor : BMW

Vermogen van de motor : 50 PK

Bouwjaar van de motor : 1995

ENI-nummer :

Volgens de precieze meting op 10 november 1909 in Leeuwarden meet het casco 14,24 bij 3,39 meter, resulterend in een laadvermogen van 28,491 ton.
De Jonge Durk is gebouwd in het noorden van Nederland, in de provincie Friesland. Deze provincie staat, nog meer dan andere delen van Nederland, bekend om z'n fijnmazige netwerk van meren, vaarten en sloten. Het transport van vracht en mensen geschiedde dan ook vaak over water. Skûtsjes zijn een echt Fries type vrachtschip; klein, laag, maar met een relatief groot laadvermogen en verrassend snel en licht manoeuvreerbaar. Vanaf laat in de 19e eeuw werden skûtsjes ook in staal gebouwd. Op de vaarten werd gezeild en zo nodig geboomd en gejaagd, oftewel met lange stokken voortgeduwd respectievelijk met lijnen naar de wal voortgetrokken. De Jonge Durk heeft van 1909 tot aan de Tweede Wereldoorlog met vracht gevaren - aardappelen, turf, stront, etc. - en sindsdien een leven van vele eigenaren - en meerdere naamwisselingen - met verschillende woon- en recreatieve gebruiksactiviteiten doorstaan.