Hooihandel 1913

Hooihandel 1913

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: A. Baars en Zn, Sliedrecht

Bouwjaar: 1913

Lengte: 2100 cm

   

Breedte : 460

Diepgang : 125 cm

Kruiphoogte : 310 cm

Officiële thuishaven : Vinkeveen

Motor : Deutz

Vermogen van de motor : 60 PK

Bouwjaar van de motor : 1950

ENI-nummer : 02101923

De Hooihandel is gebouwd in het jaar 1913 bij de werf A. Baars & Zn te Sliedrecht. Een bekende scheepswerf voor baggermateriaal. De eerste eigenaar was Simon Boelhouwer. Een waterbouwer uit Giessendam. De vracht bestond onder andere uit riet en rijshout (wilgentakken). dat werd gewonnen uit de omgeving van de Biesbosch. Het materiaal werd door waterbouwers gebruikt voor het maken van zinkstukken en krammatten. Een krammat is een bescherming van riet dat op een dijk werd geplaatst als bescherming tegen erosie.
De voortstuwing was voor die tijd zeer modern, een Kromhout 1 cylinder 30 PK gloeikop motor.
Uit krantenberichten is gebleken dat na slechts 1 jaar in de vaart er brand ontstaat. Het is dan 1914. De lading is 25.000 KG hooi. Doordat er geen blusmiddelen aan boord waren brand het schip af. Dit vind plaats op de Merwede. Ter hoogte van scheepswerf Fortuna. De bemanning weet te ontkomen. De schade was aanzienlijk. Toch wordt het schip weer opgeknapt en het werk wordt hervat.

In 1933 koopt T.W. Volker uit Sliedrecht het schip uit een openbare veiling, waar het schip wegens een hypotheekschuld wordt geveild. Hij gaf het schip de naam Rijshandel. Dat verwijst naar Rijshout dat word gesnoeid van knotwilgen die in de grienden groeien. De toenmalige eigenaar T.W. Volker pachtte enkele grienden waar hij met het schip de Rijshandel de vracht ophaalde.
In 1948 wordt het schip verkocht aan A. Prins & Zn Aannemings Maatschappij NV een baggermaatschappij uit Sliedrecht. Na de watersnoodramp van 1953 wordt kennis en kunde van de baggerbedrijven uit Sliedrecht ingezet. Er worden grote hoeveelheden rijshout gebruikt om zinkstukken te maken. Zeker tot 1961 vaart het schip in die hoedanigheid bij Prins Aannemings Maatschappij NV. Aan het einde van de 20ste eeuw fuseren veel baggerbedrijven. Prins Aannemings Maatschappij, het oudste baggerbedrijf van Nederland wordt overgenomen door van den Herik. Het schip valt in particuliere handen en wordt verbouwd tot varend woonschip.