Hooihandel 1913

Hooihandel 1913

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: A. Baars en Zn, Sliedrecht

Bouwjaar: 1913

Lengte: 2100 cm

Diepgang : 125 cm

Breedte : 460 cm

Kruiphoogte : 315 cm

Officiële thuishaven : Vinkeveen

Motor : Deutz

Bouwjaar van de motor : 1950

Vermogen van de motor : 60 PK

ENI-nummer : 02101923

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

De Hooihandel is in 1913 gebouwd op de werf A. Baars & Zn te Sliedrecht. Een bekende scheepswerf voor baggermateriaal. De eerste eigenaar was Simon Boelhouwer, een waterbouwer uit Giessendam. De vracht bestond onder andere uit hooi, stro, riet en rijshout (wilgentakken) dat werd gewonnen uit de omgeving van de Biesbosch. Het materiaal werd door waterbouwers gebruikt voor het maken van zinkstukken en krammatten. Een krammat is een bescherming van riet dat op een dijk werd geplaatst tegen erosie.
De voortstuwing was voor die tijd zeer modern: een Kromhout 1 cilinder 30 PK gloeikop motor.

Uit krantenberichten blijkt dat in 1914, na slechts één jaar in de vaart, er brand ontstaat in de lading van 25.000 kg hooi. Door het ontbreken van blusmiddelen aan boord brandt het schip af. Dit vindt plaats op de Merwede ter hoogte van scheepswerf Fortuna. De bemanning weet te ontkomen. De schade was aanzienlijk. Toch wordt het schip weer opgeknapt en het werk wordt hervat.

In 1933 koopt T.W. Volker uit Sliedrecht het schip uit een openbare veiling, waar het schip wegens een hypotheekschuld wordt geveild. Hij gaf het schip de naam Rijshandel. Dat verwijst naar rijshout dat wordt gesnoeid van knotwilgen die in de grienden groeien. De toenmalige eigenaar T.W. Volker pachtte enkele grienden waar hij met zijn schip Rijshandel de vracht ophaalde.
In 1948 wordt het schip verkocht aan A. Prins & Zn, een baggermaatschappij uit Sliedrecht. De naam wordt veranderd in Vertrouwen II.

Na de watersnoodramp van 1953 wordt kennis en kunde van de baggerbedrijven uit Sliedrecht ingezet. Er worden grote hoeveelheden rijshout gebruikt om zinkstukken te maken. Zeker tot 1961 vaart het schip in die hoedanigheid bij Prins Aannemings Maatschappij NV.
Aan het einde van de 20ste eeuw fuseren veel baggerbedrijven. Prins Aannemings Maatschappij, het oudste baggerbedrijf van Nederland wordt overgenomen door Van den Herik.

Het schip beland in de jaren 80 in Amsterdam en wordt bewoond door hippies. Deze kopen met velen een goedkoop schip uit de sanering en leggen deze in de grachten neer om er op wonen. De Hooihandel heeft jaren in de gracht tussen Brouwerij t'IJ en werf T'Kromhout gelegen. Daarna is een Engels stel eigenaar geworden, Zij hebben er veel restauratiewerk aan gedaan en reizen gemaakt door Frankrijk.
Wij zijn in 2024 eigenaar geworden.

Gegevens eigenaar:
Naam: Beau, Romy en Sees Boerbooms