Onderneming 1900

Onderneming 1900

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Mulder te Vierverlaten

Bouwjaar: 1900

Lengte: 2257 cm

Diepgang : 80 cm

Breedte : 486 cm

Kruiphoogte : 375 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Gardner 5LW

Bouwjaar van de motor : 1953

Vermogen van de motor : 70 PK

ENI-nummer : 02000634

   

In 1900 werd het schip gedoopt als Volharding door J. Groenhof, de eerste schipper.

In 1918 werd Pieter de Goede uit Zwartsluis de nieuwe eigenaar, hij noemde het schip Pieter.

De Goede wijzigt zijn domicilie naar Amsterdam waar de Pieter in 1927 teboekgesteld wordt met brandmerk 634 B Amst 1927. In dat jaar wordt het schip verkocht aan J. v.d. Meer uit Amsterdam die de naam wijzigt naar Onderneming.

Op 14 juli 1928 is de onderneming met schipper J. v.d. Meer en zijn knecht op reis van Harlingen naar Sassenheim met een lading mest, wanneer de tjalk wordt overvallen door een hevige storm op de Zuiderzee ter hoogte van de Ven (een vierkante bakstenen vuurtoren, 4 km van Enkhuizen).
Na een lange strijd tegen de woeste zeeën verlaten zij het zinkende schip. Met hun bootje worden zij in oostelijke richting getrokken, totdat er uit het noorden de kotter UK262 met schipper T. van Schooten in zicht komt. Spoedig wendt de schipper van de kotter in hun richting, maar na twee lange uren is de schipper benoorden het eiland Urk. De angst die zij hebben doorstaan is onbeschrijfelijk, maar toen het vissersvaartuig van vlak bij hun bootje van koers veranderde om door de wind te gaan, sloegen de hoge zeeën zo geweldig over dat ze het ergste vreesden.
Met zeemanschap wist T. van Schooten de kotter zo te manoeuvreren dat hij door de toegeworpen lijn verbinding kreeg met het bootje, dat reeds veel water maakte. Nat, maar met moedige hulp, wisten ze aan boord te komen.
In verschillende landelijke kranten werd het zinken genoemd, waarbij soms ook vermoedens van overlijden werden genoemd. Gelukkig was dit niet het geval. Of dit later is gerectificeerd, kunnen wij niet vinden.
De onderneming is na enkele vergeefse pogingen op 22-06-1928 gelicht.

In 1936 wordt het schip her meten (meting A9006N) waarschijnlijk omdat het afgetuigd is en verder vaart als sleepschip het Kadaster registreert dat pas in 1954. Wanneer Jacobus is uitgevaren blijft hij aan boord wonen tot Henk en Yvonne van der Linde het schip kopen in 1973. Zij hebben het schip terug onderzeil gebracht en gerestaureerd naar origineel beeld.

2024 hebben wij het schip gekocht. Momenteel zijn we bezig met het intimideren tot zeilend woonschip.