Albicilla 1915

Albicilla 1915

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Huiskens en van Dijk, Dordrecht

Bouwjaar: 1915

Lengte: 1762 cm

Diepgang : 220 cm

Breedte : 420 cm

Kruiphoogte : 420 cm

Officiële thuishaven : Alkmaar

Motor : Worthington

Bouwjaar van de motor : 1950

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : 02100271

   

Sleepboot Albicilla is in 1915 gebouwd als Henri X bij Huiskens & v. Dijk in Dordrecht.
Aldaar is ze uitgerust met een enkelvuurs boiler met een oppervlak van 43m2.
Deze boiler voedde een 120ipk compound stoommachine met de benodigde (13,4atm) stoomdruk.
Het laadvermogen van kolen en water was 23,07 ton.

In 1956 is de boot gehermotorizeerd. Dit met een 400pk Paxman ricardo 2-takt motor.
Hoewel sterk, is het verbruik van een dergelijke motor tov een modernere 4-takt variant significant hoger.
Het is dus niet ondenkbaar dat dit, 6 jaar later in 1962, een van de grote motiverende factoren was om deze motor weer te verwijderen en te vervangen door een Worthington BB5.

Deze Worthington 5 cylinder (BJ 1950) was vanuit het Marshallplan beschikbaar gekomen samen met een Hall-Scott EC6000 watergekoelde keerkoppeling. Samen met de "oude" Paxman-Ricardo, werden ook de stuurhut en de roef verwijderd.
In 1964 was het beeld wat u nu voor u ziet voltooid.

Ook toegevoegd waren een Petter PH-2 generator set en een Farymann 22LBA 1cyl hulpmotor (Farymann verwijderd in 2025).
Het jaar van plaatsing is onduidelijk. Wel is het zo dat de Farymann diende voor het aandrijven van een (watergekoelde) hogedruk luchtpomp alsmede een stork waterpomp. Aannemelijk is dus dat deze gelijk geplaatst is met de Worthington of de Paxman-Ricardo.

Later, op een wederom onbekend jaar, is de Kubota D1105E generator set geplaatst, waardoor de handgeslingerde Petter een back-up is geworden.

Het gehele schip wordt bestuurd vanuit de stuurstoel, waar pookjes de pneumatiek in de MK bedienen.
Deze schakelt vervolgens de keerkoppeling.
Gelijkstroommotoren nemen de bediening van het roer en de toeren van de hoofdmotor voor hun rekening.
Mede dankzij deze basis is dit schip van binnen erg modern terwijl haar oude uitstraling gewoon behouden word.

met de bovenstaande technieken zijn wellicht enkele historische details verloren gegaan.
Dit is een direct resultaat van een streven naar comfort en duurzaamheid.
Vele technieken (ook onzichtbare zoals HVO100 brandstof) zorgen er voor dat dat schepen als deze een toekomst houden.
Kijk maar eens om u heen. Varend erfgoed veranderd en verduurzaamt continu.