Albicilla 1915

Albicilla 1915

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Huiskens en van Dijk, Dordrecht

Bouwjaar: 1915

Lengte: 1762 cm

Diepgang : 220 cm

Breedte : 420 cm

Kruiphoogte : 420 cm

Officiële thuishaven : Alkmaar

Motor : Worthington

Bouwjaar van de motor : 1950

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : 02100271

   

Sleepboot Albicilla is in 1915 gebouwd als de Henri X bij Huiskens & van Dijk in Dordrecht.

Van origine voer ze met een 200 IPK stoommachine. Deze is later vervangen door een 150 PK dieselmotor welke via het Marshall- plan naar Nederland is gebracht.
Samen met een Hall-Scott EC-6000 water- gekoelde keerkoppeling word een bronzen 4-bladsschroef met een dia- meter van 130cm aangedreven.

Het schip is 17,62 meter
lang, 4,20 breed en 2,20
meter diep.

Naast de 5 cylinder
Worthington staan er nog een aantal andere die- selmotoren in de machinekamer.

1 Kubota D1105-E 18KVA generator.
1 Petter PH2 7,5KVA generator.
1 farymann A14 hulpmotor.

Uit club blad “De Beting” van Vereniging De Motor Sleepboot. Uitgifte 215.

Waar slaat dat op?!
Albicilla, een naam die voor velen misschien onbekend is en toch best passend is. Sleepboot Albicilla is 1 van de 2 nog varende sleepboten die in opdracht van Van Duinen zijn gebouwd in Dordrecht. De andere 9 boten hebben een niet zo florissant einde aan hun bestaan gekregen. Zij zijn helaas gesloopt.

Van de 11 boten in de reeks zijn alleen de Avontuur (Bolnes) en de Albicilla (Worthington) nog over. Van Duinen had trouwens nog meer Henri's varen. De serie telt zo'n 13 boten maar ze zijn niet allemaal in opdracht van hem gebouwd.

Zelfs de Albicilla is tijdens haar 109 jarig bestaan niet compleet onbeschadigd gebleven. Ze is gezonken. Meestal gebeurt zoiets per ongeluk en noemen we het averij, maar bij deze sleepboot was het een bewuste keuze. Ze werd afgezonken zodat er tijdens de donkere jaren van de 2e wereldoorlog geen sinistere vrachten versleept konden worden met haar.

Later kwam de Albicilla, destijds de Expres, weer boven water. Tussen 1948 en 1952 kwamen er goederen beschikbaar uit het ERP (European Recovery Program), beter bekend als het Marshallplan. Zo ook een aantal Worthington dieselmotoren. Een daarvan vond zijn weg naar de Salland. Dit is een 180pk uitvoering. De 150pk motoren werden bedeeld aan de Marlene en de Albicilla.

En hier komen we zo’n beetje uit bij die naam. Want wat is nou in godsnaam die "Albicilla"? De Haliaeetus Albicilla is de geslachtsnaam van de zeearend. Enerzijds heb ik voor deze naam gekozen omdat er al genoeg sleepboten en schepen "zeearend" heten maar anderzijds is het een naam die slaat op relevantie. Met maar 150 pk zal de Albicilla nooit de sterkste worden. Misschien is het schip ook wel niet de mooiste, de wendbaarste en al zeker niet de snelste. Zo ook de zeearend. De zeearend is niet de grootste, niet de sterkste en niet de mooiste. En voor degene die al eens een zeearend gehoord hebben... De stem is ook niet echt om van naar huis te schrijven.

Nou. Nu we die arme vogel vakkundig de grond in geboord hebben zal ik eens zeggen wat het wel is. Een icoon. Dit is wat ik projecteer op mijn sleper. Als varend testament aan het vakmanschap van toen, en afstammend uit dezelfde familie als de oudste varende Rotterdamse havensleepboot, is deze boot echt iconisch te noemen.

Je zal er gerust geen werelden mee verslepen, nog niet misschien zelfs, maar met al haar kwaliteiten is ze nog steeds relevant. Ze is ouder geworden dan 99% van ons ooit zal worden. En ondanks de rimpels in haar huid heb ik er vertrouwen in dat ze ook mij gaat overleven. En rustig aan doen? Nee hoor. Niks daarvan. Die 150 pk en die schroef van 130cm zijn er nog niet af gerammeld dus samen met haar schippers gaat ze met de regelateur onder in de hoek op haar toekomst af.