Celia 1900

Celia 1900

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Ruytenberg, Waspik

Bouwjaar: 1900

Lengte: 2200 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 400 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Zaanstad

Motor : British Leyland

Bouwjaar van de motor :

Vermogen van de motor : 100 PK

ENI-nummer : 03801571

   

Een schip met geschiedenis

De Hagenaar is een zeilschip van het type aak, dat rond 1900 werd ontwikkeld om materialen te vervoeren voor de bouw van de stad Den Haag. Met de komst van de trein en de vrachtwagen nam het belang van dit type schepen al snel af.

Rond 1930 werd de Hagenaar omgebouwd tot motorschip. Daarbij kreeg het zijn huidige vorm, geschikt om op vrijwel alle Nederlandse binnenwateren te varen. Welke motor toen werd geplaatst is niet bekend, maar uit een factuur uit 1952 blijkt dat de oorspronkelijke motor toen werd vervangen door een Ford-motor.

De naam Celia verwijst naar de echtgenote van de eerste kapitein. In de jaren 2000 en 2010 werd het schip grondig opgeknapt en aangepast aan de moderne eisen, met behoud van zijn karakteristieke uitstraling.

Vandaag de dag vaart de Hagenaar nog steeds, als levend erfgoed van de tijd waarin Den Haag letterlijk vanaf het water werd opgebouwd.