Avontuur 1892

Avontuur 1892

Scheepstype: klipper

Bouwwerf: Ruijtenberg, Waspik

Bouwjaar: 1892

Lengte: 2432 cm

Diepgang : 105 cm

Breedte : 495 cm

Kruiphoogte : 325 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : DAF 1160

Bouwjaar van de motor : 1964

Vermogen van de motor : 168 PK

ENI-nummer : 02000344

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

In 1891 geeft de heer J.H. Meurs uit Kekerdom, opdracht aan de werf Ruijtenberg te Waspik, een zeilklipper te bouwen, goed voor 110 ton lading stortgoed, zoals: bieten, aardappelen, kolen e.d.
Best een groot schip voor die tijd. In 1892 loopt het schip van de helling en heeft dan 5250,00 gulden gekost.

In 1926 wordt het schip verkocht aan de tweede eigenaar: Albert de Jong uit Zwartsluis en krijgt de naam Avontuur.
In het begin van de oorlog heeft het schip tijdelijk dienst gedaan als middenponton voor een noodbrug voor de opgeblazen Leembrug over de Drentse Hoofdvaart.
Daarna is het schip ondergedoken, bij de steenfabriek Roodvoet, ten zuidoosten van Wijk bij Duurstede in de Betuwe. In 1943 is het echter toch ontdekt en gevorderd door onze oosterburen. Het is na de bevrijding in belabberde toestand terug gevonden in Amsterdam. Na een flinke werfbeurt is het toch weer in de vaart gekomen. Het heeft echter nauwelijks meer gezeild. Er komt een opduwer achter, om het leven van jagen en slepen wat draaglijker te maken. (Zie: foto Harry de Groot)

In de jaren ’70 en ’80 komt het schip voor de wal te liggen. Eén van de twee zonen van Albert de Jong blijft er op wonen.
Als het schip precies een eeuw oud is, wordt het schip van de sloop gered, door de derde eigenaar de fam.Voerman uit Amsterdam. Na een grondige verbouwing kan het aan zijn tweede leven beginnen. Als varend klein passasierschip/ woonschip komt in 1999 weer in de vaart, onder de naam Immanuël.

In 2013 is het schip overgegaan naar de vierde eigenaar: P.R. Kamstra en weer terug gedoopt naar Avontuur. Het schip is inmiddels geëvolueerd tot een modern motorschip, weliswaar in een oud jasje maar met toch nog een klassieke uitstraling. (Zie foto Henk Tuinman)
Haar vaargebied is, alle voor haar bevaarbare waterwegen van Europa.