Bereboot 1915

Bereboot 1915

Scheepstype: overige

Bouwwerf: De Vries Lentsch Nieuwendam

Bouwjaar: 1915

Lengte: 2160 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 494 cm

Kruiphoogte : 220 cm

Officiële thuishaven : Woudrichem

Motor : DAF 825 M

Bouwjaar van de motor : 1985

Vermogen van de motor : 132 PK

ENI-nummer : 02001883

   

Dit schip werd in 1915 gebouwd op de werf van Fa. G. de Vries Lentsch in Nieuwendam als motordekschuit. Dat was in opdracht van J. de Vries Dzn, die er decennialang transporten mee uitvoerde tussen Amsterdam en Utrecht. De oorspronkelijke naam van het schip luidde dan ook ‘Utrecht’. De eerste motor was een Kromhout M1 van 20 PK.
 
In 1942 is het schip verkocht aan transportonderneming Van Dijk in Utrecht. De motor werd vervangen door een Kromhout 2K3 van 40 PK en later nogmaals vervangen, deze keer door een Rennes motor van 54 PK. Van Dijk was oorspronkelijk ook gericht op transport over water, maar in de loop der jaren begon dat bedrijf zich meer en meer toe te leggen op het opkomende vervoer over de weg. Het schip was voor regulier transport overbodig geworden en kwam daardoor in 1968 in handen van een natte aannemer in Utrecht, de Gebroeders Van Hees, die het gebruikten als werkschip. Zij hebben het schip later verkocht aan een andere natte aannemer, de Gebroeders Van den Heuvel in Werkendam, met dezelfde bestemming. In 1993 kwam de motordekschuit in handen van de huidige eigenaar.
 
Die verbouwde de motordekschuit tot een recreatieschip met het idee om er comfortabel de (vooral Franse) wateren te kunnen bevaren. De lengte, breedte en diepgang van het schip waren al ideaal. Om ook de hoogte beperkt te houden is een deel van het dek verwijderd, waarna een lage opbouw is geplaatst. Daarmee is een kruiphoogte van 2.20 m verkregen.
 
Ook de Rennes motor is vervangen door een DAF 825 M en daarnaast zijn er vele technische voorzieningen aangebracht die het varen met, en het verblijven op het schip veraangenamen.