Bona Spes 1930

Bona Spes 1930

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: De Hoop, Leiderdorp

Bouwjaar: 1930

Lengte: 3803 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 505

Diepgang : 130 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : Gardner 6LXB

Vermogen van de motor : 120 PK

Bouwjaar van de motor :

ENI-nummer : 03030873

zie ook bona-spes.nl

De Hoop
De luxe motor is gebouwd in 1930 bij scheepswerf “de Hoop” voorheen de gebroeders Boot in Leiderdorp, onder bouwnummer 1324. De opdrachtgever was dhr J. Verbeeck uit Niel, België. Het schip zou “Jaqueline” gedoopt worden. In de machinekamer werd een tweecilinder Industrie gloeikop ruwoliemotor van 70 pk geplaatst. Volgens de meetbrief (uit 1949) had het schip een maximum laadvermogen van 214,223 ton.

Speksnijder
De familie Verbeeck heeft het schip nooit in bezit gehad. Uit de gegevens van het Kadaster blijkt dat het schip 10 jaar eigendom bleef van de werf. Vermoedelijk is de opdrachtgever failliet gegaan. Ook de werf kwam door deze tegenvaller waarschijnlijk in financiële nood want er werd een hypotheek op het schip genomen van 20.000 gulden. In 1936 werd A.C. (Arie Cornelis) Speksnijder uit Krimpen aan den IJssel de nieuwe eigenaar en krijgt het schip de naam Bona Spes. Verbeeck had het schip waarschijnlijk laten bouwen voor de vrachtvaart op Frankrijk. De “Jaqueline” had hiervoor de afmeting gekregen van 38,03m. bij 5,05m. welke maat veel voorkwam bij spitsen en was afgestemd op de Franse sluizen.
Speksnijder liet het schip aanpassen voor het vervoer van zand en grind. Het mastdek werd 6 meter naar voren geplaatst en een houten (Friese) luikenkap verving de originele stalen luiken. Al deze, geklonken, aanpassingen zijn zeer waarschijnlijk door de Hoop aangebracht. Het schip heeft in deze uitvoering vele jaren gevaren voor Speksnijder.

De oorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, in 1943, toen er schepen werden gevorderd door de Duitsers, dook de familie onder in de Biesbosch met het schip. Samen met de twee andere schepen: de Nelly II van schipper van Oosten en de Hydra van schipper Droog, de zwager van Speksnijder, de familie en knechten, werd gewacht tot Noord Brabant was bevrijd in 1944.

Nieuwe tijden
Uit de nog aanwezige documenten leren wij dat de Bona Spes vooral zand en grind heeft gevaren. Voornamelijk via de Rijn vanuit Duitsland, waarvan een Rijnpatent getuigt uit 1949. Tussen 1945 en 1949 is een zelflosinstallatie aangebracht. Deze installatie met een eigen aandrijving stond in het restant van het voorste ruim, dat nog werd (en wordt) afgedekt met de originele stalen luiken. In september 1989 werd het schip verkocht aan de gebroeders Romijn uit Alphen aan de Rijn. Op 24 december 2008 werd de Bona Spes door de gebroeders Romijn aan ons verkocht en zal het schip van een oude dag mogen gaan genieten als varend woonschip.