Buiten Verwachting 1927

Buiten Verwachting 1927

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Timmer, Overschie

Bouwjaar: 1927

Lengte: 2880 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 426 cm

Kruiphoogte : 360 cm

Officiële thuishaven : Vreeswijk

Motor : FPT

Bouwjaar van de motor : 2022

Vermogen van de motor : 170 PK

ENI-nummer : 02301972

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Smal schip
In opdracht van Wiggert de Jong zijn vier luxe motors gebouwd. In 1927 is de luxe motor Buiten Verwachting gebouwd voor zijn zoon Dirk de Jong bij scheepswerf Timmer in Overschie. Speciaal voor de sluisbreedte van Scheveningen is het schip niet erg breed. Ter bevordering van de manoeuvreerbaarheid is het schip uitgerust met een koproer, dat tot op heden nog steeds functioneert.

Verschillende motoren
Bij de bouw is een gloeikop Hollandia 30 pk motor geplaatst. Later is deze motor vervangen door een Klöckner Deutz 116 pk, waarmee het schip de meeste vrachten heeft vervoerd. Op dit moment staat er een Kromhout GSV 5 cilinder in het schip.

Lading
Het schip was ingericht om zand en grind naar Scheveningen te varen. Later werden verschillende producten met het schip vervoerd, van hooi en bieten tot ijzer. De laad- en losinstallatie voorzien van een Kleis motor maakte zelfstandig laden en lossen mogelijk. Zowel de mast en giek als de Kleis motor zijn nog aanwezig en functioneel op het schip.

Tonnage vergroting
Omstreeks 1945 is het schip verlengd en de den verhoogd bij scheepswerf Kempers in Alphen aan de Rijn. Hiermee is het tonnage vergroot van 86 naar 116 ton. Dit is nog steeds duidelijk te zien aan de zijkant van het schip.

Eigenaren
In de periode van 1953 tot 1962 heeft zoon Freek de Jong het schip gevaren in de omgeving van Limburg en België. Van 1962 tot 2002 heeft het schip gefunctioneerd als opslag bij Machinefabriek Terlouw. Daarna heeft familie de Jong het schip gerestaureerd in originele staat.
Helaas is de originele betimmering van de voor- en achterroef niet behouden gebleven, vanwege brandschade (voorroef) en houtworm (achterroef).
Sinds de zomer van 2013 zijn wij de gelukkige eigenaren van de Buiten Verwachting en veranderen wij het schip in een historisch, varend woonschip.