Dageraad 1905

Dageraad 1905

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Appelo in Zwartsluis

Bouwjaar: 1905

Lengte: 1850 cm

   

Breedte : 415

Diepgang : 70 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : Hasselt

Motor : Ford

Vermogen van de motor : 85 PK

Bouwjaar van de motor : 1950

ENI-nummer :

Het schip de ‘Dageraad’ is gebouwd in 1905 op de werf van Appelo te Zwartsluis, als staalijzeren aakschip ‘Eben Haezer’ voor schipper Jochem Frederiks uit Zwolle. Groot 60 ton. Lengte 18.44 meter, breedte 4.15 meter. Het bijzondere van het schip is de forse holte in verhouding met de lengte die waarschijnlijk gebaseerd is op de lengte van een toenmalige sluis in Genemuiden.
Vanaf 1916 is het schip in bezit gekomen van Tjeerd de Vries Meyeszn, de naam werd omgedoopt tot ‘Nieuwe Zorg’. Gedurende haar werkzame leven is zij in bezit gebleven van de familie de Vries. Vanuit Hasselt bevoer zij met allerhande verschillende vrachten de  noordelijke provincies, Overijssel, Friesland, Drenthe. 
In de jaren 50 is de mast, alsook het mastdek verwijderd en werd de den met 15 cm verhoogd. Het tonnage kwam daarmee op 63 ton. Het schip voer tot 1966 verder met een opduwer, aangedreven door een T-Ford motor, en Meye Tjeerdzn de Vries (zoon van Tjeerd Meyeszn) als laatste schipper. Met het sluiten van de Dedemsvaart verdween haar bestaansrecht als vrachtschip.
Meye Tjeerdszn ging werken bij de NS in Zwolle en later in Amsterdam, waar de ‘Nieuwe Zorg’ een vaste ligplaats kreeg langs het spoor in het Westerdok.

In 1997 werd het schip gekocht door Aart te Velde en Ciel de Smet. Zij doopten het schip Nieuwe Zorg om tot Dageraad. Door hen werd het oorspronkelijke dekplan met mastdek weer teruggebracht in zijn orginele staat en een motor ingebouwd. De daaropvolgende jaren werd de verdere restauratie ter hand genomen. Ondermeer de restauratie van de roef.Sinds 2003 is de ‘Dageraad’ weer onder volledig tuig.

( een informatie bord is reeds aanwezig)