De Wandelaar 1908

De Wandelaar 1908

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Haike Pieters van der Werff, Drachten Langewijk

Bouwjaar: 1908

Lengte: 1558 cm

   

Breedte : 343

Diepgang : 60 cm

Kruiphoogte : 220 cm

Officiële thuishaven : Rijnsburg

Motor : Volvo Penta Indenor MD32A

Vermogen van de motor : 105 PK

Bouwjaar van de motor : 1972

ENI-nummer :

De Wandelaar 1908

In februari 1908 geeft Bouwe van der Kuip uit Oostermeer opdracht aan Haike Pieter van der Werff uit Drachten om een turf transportscheepje te bouwen met een lengte van 52 Friese voet en een inhoud van 210 korf. Wat neerkomt op zo'n 15,5 meter lengte met zo'n 30 ton transport capaciteit.

Op 21 december 1908 wordt De Wandelaar te water gelaten. Ze wordt lange tijd gebruikt als turfschip en vaart voornamelijk in de noordelijke provinciën. Ze krijgt het meetnummer L1129N. Met een capaciteit van 29,525 ton behoort ze niet tot de grootste scheepjes, maar ook niet tot de kleinste.

In 1932 neemt Sieds Kooistra uit Leeuwarden haar over. Haar werkzame leven als turftransportschip stopt ergens aan het einde van de 2e Wereldoorlog. Hij heeft haar tot 1964 in bezit. Dan koopt de heer Siekman uit Rijnsaterswoude het scheepje en wordt ze omgebouwd tot varend woonscheepje.
In 1971 koopt J. van Rijnsoever het scheepje en houdt deze 50 jaar in bezit. Hij noemt haar de "Lyvia Sophia".

Na kortstondig een andere eigenaar gehad te hebben wordt ze verkocht aan de familie F. van den Berk die haar haar originele naam De Wandelaar weer teruggeeft.

In 2023 gaat ze naar de scheepswerf van R. van Vliet te Vinkeveen. Deze verhoogt de roef met 20 cm, zodat er binnen een beloopbaar schip ontstaat, bouwt een hekschroef in en moderniseert de verouderde elektronica.
Na modernisering heeft ze nu slaapruimte voor vier personen. Ze is voorzien van moderne elektronica, een hekschroef en een boegschroef, een keuken, een toilet en een douche.
Op dit moment wordt De Wandelaar voornamelijk gebruikt als weekend- en vakantieschip.