Diamant 1935

Diamant 1935

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: A. Vuijk & Zn, Capelle aan de IJssel

Bouwjaar: 1935

Lengte: 4466 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 721

Diepgang : 140 cm

Kruiphoogte : 535 cm

Officiële thuishaven : Ameland

Motor : Stork Ricardo ABRO 216 K

Vermogen van de motor : 420 PK

Bouwjaar van de motor : 1960

ENI-nummer : 02305635

Bij gebrek aan orders in de crisisjaren is dit schip door de werf voor eigen rekening op stapel gezet onder de naam “Adelaar”. Dit in de hoop dat zich binnen afzienbare tijd een gegadigde zou aandienen die het schip van hen af zou nemen. Nog tijdens de bouw meldt zich de heer Hendrik Jut uit Amsterdam, die als kersverse eigenaar het schip “Speranza” doopt.

Het spraakmakende ontwerp van de vermaarde scheepsbouwwerf A. Vuijk & Zn uit Capelle aan den IJssel en met name de behaalde snelheden maakten het schip al snel een legendarische verschijning op de binnenwateren. Tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog is het houder van de “Blauwe Wimpel trofee" geweest als zijnde het snelste schip van de Rijn.

In de oorlog is het schip geladen met stro op het IJsselmeer door Engelse vliegtuigen beschoten waarbij het laadruim en voorschip geheel zijn uitgebrand. Het casco wat door de enorme hitte totaal was verwrongen is later op de slikken van de Hollandse IJssel droog gezet en in verband met de materiaalschaarste van toen, zijn alle huidplaten losgenomen, weer in model geklopt en opnieuw op de spanten geklonken.

In 1948 is het schip verlengd van 55,60 m naar 62,86 m waarmee het laadvermogen is toegenomen van 503 naar 608 ton. In 1962 is de direct omkeerbare Stork Hesselman van 300 pk vervangen door een Stork Ricardo van 420 pk met daarachter een Brevo keerkoppeling die beide tot op de dag van vandaag nog steeds naar volle tevredenheid dienst doen.

Halverwege de 70-er jaren zijn Kalffsdekken gelegd waarmee het laadvermogen verder is toegenomen tot 655 ton. Verder is de den verhoogd en een aluminium luikenkap aangebracht. Het schip heeft bij diverse eigenaren achtereenvolgens de namen “Speranza”, “Brisant”, “Willy” en “Diamant” gehad.

De huidige eigenaar van de “Diamant” stamt uit een Amelander beurtschippersgeslacht die het schip inmiddels op een esthetisch verantwoorde manier met 18 meter heeft ingekort naar 44,60 m en een aanvang heeft gemaakt met de ombouw tot varend hotelschip.