Disponibel 1908

Disponibel 1908

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Gebroeders Prins Waddinxveen

Bouwjaar: 1908

Lengte: 2100 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 400 cm

Kruiphoogte : 200 cm

Officiële thuishaven : Wijk bij Duurstede

Motor : DAF 615 M

Bouwjaar van de motor : 1960

Vermogen van de motor : 96 PK

ENI-nummer : 02307112

   

Gebouwd als varend zeilschip
De Disponibel is van het type Hagenaar. Dit type werd gebouwd tussen 1880 en 1925. Het doel van het schip was bouwmaterialen te vervoeren voor de toen nieuwe wijken die werden gebouwd rond het centrum van Den Haag. De omvang van deze zeilende vrachtschepen was beperkt. De lengte, hoogte en diepgang was gemaximeerd door de diepte en bochten van het vaarwater en de hoogte van de vaste bruggen.

De Disponibel is gebouwd midden in deze periode, in 1908 door de Gebroeders Prins in Waddinxveen. De naam betekent ‘Beschikbaar’ wat iets zegt over de bestemming van het schip: beschikbaar voor vrachtvervoer. Dat de Disponibel gebouwd is als zeilschip is nog steeds zichtbaar aan het verlaagde berghout ter plaatse van de zwaarden en de resten van puttingijzers op het boeisel die de aansluiting vormen voor het staand wand.

De eerste meting van het schip is van 27 juni 1908 in Gouda (nr 592). Deze meting vermeldt een laadvermogen van 79.607 kg. Een meetbrief van een meting in Zaandam uit 1937 (nummer 95483) vermeldt het schip als Aakschip. De toenmalige eigenaar was J. Groenendijk uit Rotterdam. De totale verplaatsing is gemeten als 80.668 kg. Vermeld is ook een zogenaamd brandnummer (8915 Rot 1908 AB) dat in de ‘knecht’ van de mast is geplaatst. Die mast was er dus duidelijk nog in 1937. In de periode tot 1948 is het zeiltuig komen te vervallen. Dit valt te lezen in de kadastrale inschrijving als ‘sleepschip1’ in dit jaar. Ergens tussen 1948 en 1960 is het schip gemotoriseerd en omgedoopt tot NooitGedacht.

In een meetbrief van 12 juli 1976 stond het schip als Motorwoonschip Iris te boek. Klaarblijkelijk heeft iemand het op zich genomen van het schip een varende woning te maken. Inmiddels heeft het schip zijn oorspronkelijke naam terug. In het kadaster (2018) staat het schip te boek als een schip met stalen romp, een laadruim, een motorkamer, ingezonken roef, stuurhut en vooronder met complete zandlosinstallatie met giek, mast en lieren. De waterverplaatsing is 20.233 kg. De huidig eigenaar woont op het schip en vaart door Nederland binnen het systeem van de Schepencarrousel.