Eigen Wijze 1897

Eigen Wijze 1897

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: Wed. Boot, Gouwsluis (Alphen a/d Rijn)

Bouwjaar: 1902

Lengte: 2070 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 460

Diepgang : 130 cm

Kruiphoogte : 310 cm

Officiële thuishaven : Vreeswijk

Motor : Volvo Penta

Vermogen van de motor : 196 PK

Bouwjaar van de motor : 1988

ENI-nummer : 02102379

Van “Lekstroom” naar “Eigen Wijze”

Op 5 maart 1902 wordt de Lekstroom, na gebouwd te zijn bij Scheepswerf D. Boot te Gouwsluis, te boek gesteld en gemeten in Dordrecht (resp. B1423 Dord 1902 en D1053 DN). Thuishaven Lekkerkerk, eigenaar in eerste instantie Hr. Kortland en later A. (Aaert) Labee.

Schipper/eigenaar Labee vervoert veelvuldig zand en grind, met name in de Zuidelijke helft van het land. In 1930 wordt het schip verbouwd: verliest haar zeiltuig en vaart verder als motortjalk, met een zelflosinrichting.

In 1939 wordt het schip opnieuw gemeten (R12006N), waarna ze een ietwat dubieuze rol vervult in de roerige jaren van de Tweede Wereldoorlog: als versperring wordt ze afgezonden (naar verluidt in omgeving Wageningen)

In 1946 duikt ze echter weer op: op 28 november 1946 ontvangt ze een nieuw brandmerk (B2379 Dord 1946) en wordt ze (na de verkoop aan nieuwe eigenaar v. Seeters uit Raamsdonksveer) te boek gesteld als “Anna”. In zijn dienst vaart ze met zand, grind en kolen.

In 1952 verwisselt ze opnieuw van eigenaar: v. Sunten uit Maartensdijk zet haar in, met dezelfde vrachten, vanuit Geertruidenberg. Ze vaart dan onder de naam “Maria”. Begin 60-er jaren wordt ze een aantal keren verkocht: op 16 juni ’61 aan mevr. Scheepers, die haar op 14-11-‘61 verkoopt aan Dhr. Puister (Medemblik). Ze vaart dan nog steeds als motortjalk, met zelflosinrichting. Aandrijving door een 1 cylinder Kromhout middendruk motor. De zelflosinstallatie wordt aangedreven door een Lister Dieseltje.

In 1962 verandert haar bestemming: Ze wordt verkocht aan mevr. Catharina Kosters uit Den Haag, waarna ze haar huidige opbouw krijgt en wordt omgebouwd tot varend woonschip. Ligplaats ‘bij de Koninklijke’ aan de Kaag. Ze houdt haar huidige brandmerk, doch op een nieuwe plek. Ze wordt op 21 juli 1965 teboekgesteld als “Vrouwe Catharina”.

Ze blijft in de vaart bij de familie Kosters, waarna ze omstreeks 1988 verkocht wordt aan de Familie Tol. De “Vrouwe Catharina” vaart een aantal jaren onder de naam “Blauwbaard”, krijgt een refit, de huidige motor en wordt veelal ingezet als moederschip bij zeilweken en onderneemt reizen naar o.a. Frankrijk.

In 2009 wordt het schip gekocht door de familie Limbourg. Opnieuw is het schip onderhanden genomen, waarbij de historie wordt gekoesterd. Ze ontvangt de naam “Eigen Wijze” en wordt daarmee teboekgesteld.

De “Eigen Wijze” wordt (naast haar functie als varend woonschip) ingezet om ‘mensen die het nodig hebben’ vaartochten aan te bieden. Daarnaast zijn - en worden er reizen gemaakt met het schip.