Energie V 1907

Energie V 1907

Scheepstype: klipper

Bouwwerf: Beneden Leeuwen

Bouwjaar: 1907

Lengte: 2490 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 550 cm

Kruiphoogte : 400 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : 6 cilinder Deutz type M6F 17 BFX 180 pk

Bouwjaar van de motor : 1950

Vermogen van de motor : 180 PK

ENI-nummer :

   

Algemeen
Het schip maakt een nette en opgeruimde indruk, heeft een goede staat van onderhoud en valt op door de voor een klipper ongebruikelijke rechte kop en de aanwezigheid van een zijschroefinstallatie.

Dek
De dekindeling oogt origineel hoewel de positie van de mastkoker en zwaardophanging dit niet kunnen bevestigen.
De dekken zijn uitgevoerd in noppenplaat. Alle bolders zijn ooit vernieuwd. Het boeisel is uitgevoerd met steuntjes in het gangboord. Er zijn bij elkaar nog een drietal opgeklonken relingpotjes aanwezig; het (vernieuwde) potdeksel heeft geen gaten voor scepters. De huidige reling is met gelaste buis uitgevoerd.
Ter hoogte van het voorschild zitten restanten van puttingijzers, waarschijnlijk vanwege een vroegere laadmast. Aan beide binnenkanten van het boeisel in de kop zijn stukjes hoeklijn met een gat geklonken, mogelijk ook vanwege een laadmast.

Opbouw (en)
De roef is in 2022 volledig gerestaureerd. Waar mogelijk zijn de oude klinkverbindingen gehandhaafd alsook de ronde hoeken aan de achterzijde. De aansluiting van de vernieuwde achterwand op het achterdek is nieuw geklonken, het dak is qua constructie als klinkwerk uitgevoerd en gelast. De SB-zeeschuifjes zijn nog origineel, die aan bakboord zijn met betonijzer opgelapt. De den is voorzien van smalle horizontale ramen. In de luikenkap zijn ramen en een
entreeluik aangebracht.

Voortstuwing
6 cilinder Deutz type M6F 17 BFX 180 pk
Deutz zijschroefinstallatie van bouwjaar circa 1920. Filmpje varen met de lamme arm: https://www.youtube.com/watch?v=i0WbG80NRnk

Tuigage
Stalen bokkepoten met verbindingsstuk aan de voorkant waarop ook voorstag en strijkblok vastzitten is stevig uitgevoerd. Voor het hijsen van de mast is een elektromotor opgesteld. Voor het hijsen en strijken van de zeilen is een tuiglier aan BB naast de mastkoker opgesteld.
De zwaarden zijn qua constructie als werkzwaarden uitgevoerd.

Dekwerktuigen
Elektrische ankerlier, handbediende zeillier, zwaardlieren en een hoog gemonteerde stuurlier (waarschijnlijk uit de periode met stuurhut).

Kleuren
Romp zwart met witte bies. Opbouw antracietgrijs. Roef wit met geel dak. Loopdekken grijs.


Geschiedenis
In 1907 gebouwd in Beneden Leeuwen aan de Waal, waarschijnlijk in opdracht van de NV Zandzuig, Brandstoffen en Transportbedrijf in Arnhem.
In 1930 kadastraal geregistreerd onder de naam Wilhelmina en een maand later voor het eerst gemeten onder de naam Energie V als motorvrachtschip.
In 1936 verlengd naar 31,43 m. Tonnage wordt dan 149 ton.
In 1949 wordt Zandzuig- en Transportbedrijf P.L. Moorlag de eigenaar, de lengte op 30,61 m gemeten en het laadvermogen bepaald op 140 ton.
In 1985 wordt het schip ingekort tot 25,35 m en krijgt het de naam Nooit Gedacht. De nieuwe eigenaren zijn dan P.J.J. Iske en G. Koster te Purmerend.

In april 2018 wordt het schip officieel verkocht aan de huidige eigenaren en krijgt het opnieuw de naam Energie V. Zo heette het schip in de jaren 30 ook, de periode waarin het voor grindvervoer werd gebruikt.

Juli 2018 De ligplaats van de voorgaande eigenaren was een gedoogplek. Het schip moet bij wisseling van eigenaren verdwijnen van deze plek in de beemster. Er wordt een ligplaats gevonden in Hitland, tussen Gouda en Rotterdam. Gedurende een periode van een jaar wordt er voltijd verbouwd aan het schip. Het uit 1985 daterende interieur wordt verwijderd en het casco wordt van binnen grondig aangepakt. Er heeft langere tijd water op het vlak gestaan dus verwijderen van alle roest en opnieuw conserveren van het vlak met Tenco Anti Rust Compound.

Februari 2019 - Verhuizen van wal naar schip.
Het is een koud voorjaar maar inmiddels goed geisoleerd en om de dubbele lasten te sparen gaan we alvast over naar het schip.

Mei 2019 – Nieuw dak
In plaats van drie houten scheerbalken met twee poten wordt er een enkele stalen scheerbalk gezet voor de overspanning van 9m ruim. Ook een groot gedeelte van de luikenkap is hard aan vervanging toe en wordt voorzien van nieuw tweeduims Douglas hout.

Mei 2020 - Varen met corona
Ondanks de lockdown waarbij heel Nederland thuis zit kunnen we met het schip gewoon op pad. We zitten immers thuis in isolatie, maar ons thuis kan varen!

September 2020 – Ligplaats Rotterdam
We ruilen het Groene Hitland in voor een plek in de Oude Haven van Rotterdam. Een prachtige locatie die bruist van het leven.

Februari 2022 – Restauratie roef

2023 – Korte werfbeurt en plaatsing nieuwe beunkoeler

2024 - Werfbeurt en vernieuwing CBB