ERO 1910

ERO 1910

Scheepstype: overige (motor), overige (zeil)

Bouwwerf: Bodewes, Martenshoek

Bouwjaar: 1910

Lengte: 2585 cm

   

Breedte : 490

Diepgang : 200 cm

Kruiphoogte : 520 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : GM Detroit Diesel 6V71N 4V

Vermogen van de motor : 228 PK

Bouwjaar van de motor : 1974

ENI-nummer : 02708695

In 1910 is het schip gebouwd bij Bodewes in Groningen, waarschijnlijk als het type luxe motor. Het schip ging varen als binnenvaartschip. In de jaren '30 werd het verkocht aan een schipper in Denemarken. Daar is het zeewaardig gemaakt door een hogere verschansing, een kielbalk en kimkielen, een hoger geplaatste teakhouten stuurhut en een 2-cilinder 2-takt gloeikop van het merk Tuxham (De Tuxham fabriek is later overgenomen door het meer bekende merk Hundestedt. Deze motor is tentoongesteld in het motorenmuseum in Nieuwe Niedorp.)

Het schip had twee masten en een hijstuig, om stukgoed te laden en te lossen. Er werd ook gezeild met 1 of 2 zeilen voor de mast en een grootzeil met een gaffel. Misschien had de tweede mast een bezaanzeil.

Tot begin jaren '70 heeft het schip onder verschillende namen vracht gevaren tussen de Deense eilanden en de Noorse kust. Twee Amerikaanse avonturiers kochten het schip, genaamd Ero. Zij zijn met de Ero naar Amsterdam gevaren, waar ze het schip achtergelaten hebben. Leo van Herk heeft het verwaarloosde schip flink onder handen genomen. Hij heeft grootscheepse restauraties gepleegd op het schip, zonder het karakter en de charme van de Ero aan te tasten. In 1990 werd Ewald Buisman de eigenaar van het varende woon/werkschip. Hij timmerde het ruim af. In 1993 werd Han Hendriks de schipper. Hij woonde samen met Netty Gelijsteen 30 jaar aan boord. Zij hebben veel gevaren en het schip werd bekend bij liefhebbers van historische schepen in Nederland. De gloeikop motor moest in die tijd vervangen worden.

Sinds 2023 is Vincent Haenen de trotse eigenaar. Hij onderhoudt het schip met haar rijke historie, daarbij maakt hij gebruik van de kennis van toen en van nu. Hoe draait het stuurwiel wat lichter? Waar hoort de tweede mast te staan? Is het mogelijk een volledig zeiltuig te voeren?