Excelsior 1914

Excelsior 1914

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: Boot Leiderdorp

Bouwjaar: 1914

Lengte: 1810 cm

Diepgang : 125 cm

Breedte : 330 cm

Kruiphoogte : 260 cm

Officiële thuishaven : Zeewolde

Motor : Mitsubishi

Bouwjaar van de motor : 2007

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer :

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Katwijker (EXCELSIOR)
In 1914 wordt ons schip in opdracht van G Tas AZ gebouwd als kleine katwijker bij de firma Boot te Leiderdorp . Het schip meet dan 16.70 bij 3.30 met een waterverplaatsing van 18.199 ton . Er wordt een 10pk motor geplaatst om in de tuinderijen in de omgeving van Leiden / Aalsmeer aan het werk te gaan .
In 1938 is er een nieuwe eigenaar en een nieuwe meting . Het schip is dan plotseling 18.10 meter lang met een waterverplaatsing van 30,428 ton . Wederom gaat het schip met de nieuwe eigenaar (K Haarse ) in de bollenstreek varen . Tot op heden hebben wij niet kunnen ontdekken op welke plaats het schip eventueel verlengd zou zijn . Misschien een verschil in meten , wij weten het niet .
Bij de derde eigenaar in 1954 komt het schip te varen in de havens van Rotterdam . Het schip is dan eigendom van de anker en ketting fabriek te Schiedam . Het vaart met ankers en kettingen naar de zeeschepen in de omliggende haven .
Rond 1970 komt het schip in handen van een handelaar die hem in 1974 van de hand doet aan de heer Hettema.
De heer Hettema verbouwd het vrachtscheepje vervolgens om tot een luxe motor met alle gemakken van die tijd voorzien , tevens plaats hij ( ja daar is hij weer ) de bekende Daf 575 . De orginele details blijven zoveel mogelijk behouden zoals de roef aan de voorzijde , en zo zijn er ook nog restanten van een woning onder het achterdek te vinden en is het roerwerk bijna ook nog origineel op een verplaatsing van het stuurwiel na .
In 2007 wordt de toch iets te veel rokende Daf vervangen door een nieuwe Mitsubishi wordt er een boegschroef en een aggegraat geplaatst .
In 2022 kopen wij het schip van de kinderen van de heer Hettema die is dan 7 jaar geleden overleden. Het schip heeft dan ondertussen veel achterstallig onderhoud en is nog nooit gekeurd geweest . Er volgt een winter van hard werken en veel spanning voor de keuring . Het schip blijkt de tand des tijds goed te hebben doorstaan en wordt met een paar kleine aanpassingen goedgekeurd . Wij doen verder nog wat aanpassingen om het comfort wat te verhogen om er op te kunnen wonen en hopen zo het schip nog vele jaren te behouden .