Flesschen Fabriek Delft 1888

Flesschen Fabriek Delft 1888

Scheepstype: overige (zeil)

Bouwwerf: Werf onbekend vermoedelijk Otto, Krimpen a/d IJsel

Bouwjaar: 1888

Lengte: 1950 cm

Diepgang : 50 cm

Breedte : 352 cm

Kruiphoogte : 220 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Iveco

Bouwjaar van de motor : 1986

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer :

   

Vermoedelijk is het schip op stapel gezet om een trekschuit te worden echter al in de bouw is het schip gewijzigd van schuit naar schip (gangboorden, zijzwaarden en een volwaardig zeiltuig) dit daar het vermoedelijk als beurtscheepje dienst gedaan heeft op een route via een meer of plas waar op de oevers niet gejaagd kon worden, het tuig bood dan toch vooruitgang.
Maar details als het enorme roerblad en zandstroken (dubbellingen op de kimmen in het achterschip geklonken) doen ook vermoeden dat het schip nog dikwijls gejaagd werd.
De roef was gastenverblijf met een omgekeerd interieur waardoor de kachel zich onder het achterdek bevond en de schoorsteen naast de roerkoning door het dek kwam, zo stond de schipper bij het varen niet in de rook, accomodatie voor schipper en maat waren in het voorpiek; om daar meer ruimte te hebben is het voorpiekschot een aantal spantvakken verder naar achter geplaatst (in het initiële spant zitten wel alle klinkgaten voorbereid)