Furō 1964

Furō 1964

Scheepstype: overige

Bouwwerf: West Vlaamse scheepswerven ; OOSTKAMP BELGIË

Bouwjaar: 1964

Lengte: 2999 cm

Diepgang : 105 cm

Breedte : 510 cm

Kruiphoogte : 410 cm

Officiële thuishaven : Amersfoort

Motor : Cummins

Bouwjaar van de motor : 1964

Vermogen van de motor : 300 PK

ENI-nummer : 06000966

   

Onze spits: van vrachtschip tot varend woonschip
Een spits, ook wel bekend als péniche, is een klassiek type binnenvaartschip dat specifiek is ontworpen voor de Franse kanalen. Met een maximale lengte van 39,5 meter en een breedte van ongeveer 5 meter is het schip perfect afgestemd op de afmetingen van de historische waterwegen in Frankrijk.
Een belangrijk vaargebied voor spitsen is het Franse kanaalnetwerk, waaronder strategische verbindingen zoals het Canal du Nord. Dit kanaal, dat de Seine met de Schelde verbindt, speelt een cruciale rol in de binnenvaart tussen Noord-Frankrijk, België en Nederland.
Door de schaalvergroting in de binnenvaart en de modernisering van infrastructuur zijn grotere schepen economisch aantrekkelijker geworden. Hierdoor is het aantal actief varende spitsen in de afgelopen decennia sterk afgenomen. Toch blijven spitsen waardevol in nichemarkten en voor kleinschalig vervoer. Zonder gerichte beleidsmaatregelen of nieuwe functies – zoals herbestemming tot woonschip of recreatief vaartuig – is hun toekomst echter onzeker.

De geschiedenis van onze spits Furō
Ons schip werd oorspronkelijk gebouwd onder de naam AVILA, in opdracht van een Belgische vrouw voor haar neef. Na negen jaar werd het verkocht aan een Belgische schipper, die het tot 2023 gebruikte voor het vervoeren van vracht – voornamelijk veevoeder en rollen ijzer – in België en Frankrijk. Het schip heeft ook enige tijd als pousseur (duwboot) gevaren, gekoppeld aan de bak Sevilla.
In mei 2023 hebben wij het schip overgenomen. De vorige eigenaar wilde de naam Avila zelf houden. Daarom moesten we zelf een naam bedenken. We kozen voor Furō dat in het Japans zoiets betekent als ‘ zwervend leven’. We hebben het schip ingekort met 9,30 meter en omgebouwd tot een varend woonschip. De ombouw duurde een jaar – van mei 2023 tot mei 2024 – en gebeurde met respect voor het oorspronkelijke karakter van het schip. Waar mogelijk hebben we de authentieke uitstraling behouden, zodat het schip niet alleen comfortabel is om op te wonen, maar ook een eerbetoon blijft aan de rijke geschiedenis van de spits in de Europese binnenvaart.