Gerrigje 1901
Scheepstype: aak
Bouwwerf: Appello
Bouwjaar: 1901
Lengte: 2153 cm
Diepgang : 80 cm
Breedte : 2153 cm
Kruiphoogte : 270 cm
Officiële thuishaven : Burgerveen
Motor : DAF 575
Bouwjaar van de motor : 1973
Vermogen van de motor : 90 PK
ENI-nummer : 03051080
Tijdlijn Gerrigje 15-02-19
Gebaseerd op Artikel in de Dalfser Courant 10 Augustus 1967 en op een interview met Chris. v.d.Vegte (geb. 1901) d.d. Augustus 1979 door Willem Poldermans en informatie van de zoon van Chris de heer Jacob Oosten v.d. Vegte (geb. 1930 )
Grootvader Jan Oosten v.d. Vegte woonde in Hasselt Op het laatst nadat de schipper overleed voer de grootmoeder van Chr. v.d. Vegte Christine Veldhuis?? samen met 2 ooms. (Chris)
1892 Schip van broer Jan Oosten v.d. Vegte gebouwd de stalen Vijf gebroeders was 62 ton te Zwartsluis gekocht voor Fl. 100,- ??? voer vanaf 1892 vanuit Dalfsen. (zie ligger van de Scheepsmetingsdienst)
1901 20 augustus gebouwd bij Appelo in Zwartsluis voor J.O. v.d. Vegte te Dalfsen. Schip krijgt de naam Gerrigje naar zijn moeder. Chris was al geboren. fl. 500,- aanbetaling, totaal fl. 3200,- van Chr.v.d. Vegte (Uit Dalfser courant van 10 aug 1967) De giek van Larix, kwam uit de bossen van Vilsteren. De brugwachter die timmerman was heeft hem gemaakt voor 6 a 7 gulden.
De bokkepoten waren gemaakt van grenen palen van de molen van Oud Leusden die door storm of brand was verwoest. Deze zijn uit de Vecht gevist.
1902 Gerrigje voert stenen aan voor de drukkerij aan de Prinsenstraat te Dalfsen
1904 vervallen meetbrief Zwolle 3 augustus nr 230
1910 Bouw stuw Vechterweerd. Gerrigje voert stenen en basalt vanuit Hasselt aan. Door de bouw van de stuw wordt het varen makkelijker. Voor die tijd moesten er bij laag water een dammetje achter het schip gemaakt worden zodat het schip weer een stukje verder kon. Daarna moest men teruglopen om het oude dammetje weer door te steken. De bijboot was een vlieger daarmee kon de Gerrigje gelicht worden omdat er 3 ton turf in ging.
1913 J.O. v.d.Vegte koopt huis in Dalfsen. Moeder gaat aan de wal wonen. In de zomer werd er veel hooi gevaren naar Hasselt voor de paarden van de kazerne en de stalhouderij.
1916 Verharding Hessenweg. Gerrigje voert basalt aan. Chris vaart eerst met vader mee als knecht. o.a. Met palen naar Deventer. En basalt voor de Basalt maatschappij Rotterdam in Hasselt. Ook bomen van Weerseloo naar Steenwijk voor wielspaken. In het najaar werd er turf gevaren. Zondag werd er geen turf verkocht, op maandag was het dan extra druk
1918 Bouw schuur voor opslag brandstoffen Broer Berend zorgt meest voor de verkoop van brandstoffen.
1921 Bezoek koningin Wilhelmina aan Dalfsen in mei. Foto waarop schip nog zonder roef.
1925 Schipper Chr. v.d. Vegte trouwt en wordt schipper van de Gerrigje. Roefje geplaatst op 6 augustus klaar (wervelstorm Borculo) Chr. v.d. Vegte gaat met zijn vrouw aan boord wonen en varen. (vrouw wilde niet in het kleine paviljoen wonen)
1926 Verzekering bij de Eensgezindheid. Deelgenoten van de Eensgezindheid vergaderde eerst bij café Roosendaal daarna bij Odeon t.o. Gerechtsgebouw Zwolle.
1928 foto met turf langs de Vechtdijk in Dalfsen
1929 Eerste motor met zijschroef installatie wordt geplaatst (Lister 10pk. rechtstreeks uit Engeland nog in krat. Deze motor was te licht. As ging slingeren en vliegwiel liep los. Daarna werd een nieuwe motor geplaatst, die was goed. 2 cyl. Lister 12 pk. Nr. CS 34373
1930 Vergunning tot het bevaren van de Hoogeveensche vaart. Met motorvaartuig Vergunning motorvaart op Stieltjeskanaal
1931 Meetbrief voor Binnenvaartuigen 15 juli Meppel nr. 483
1932 Vader J. v..d Vegte overlijd vanaf dan een knecht aan boord 32 reizen in 4 jaar
1940 Trambrug over de Vecht bij Berkum wordt opgeblazen door de Nederlandse militairen.
1940 onderduiker aan boord als knecht
1942 2e onderduiker aan boord als knecht. Bij razzia zogenaamd aardappelen voor de Wehrmacht aan boord. Moest melden aan NSB'er dat er een knecht aan boord was.
1945 Voer met witte lakens over de luiken als teken van overgave. Gerrigje vervoerde cokes van de IJsselcentrale te Zwolle. Ander schip werd helemaal kapotgeschoten door de Engelsen.
1945 Canadezen over de Vecht geholpen omdat de brug door de Duitsers opgeblazen was.
1953 teboekstelling scheepshypotheekkantoor 1080B Zwolle 1953 Dalfsen 27 maart
1954 Chris en zijn vrouw gaan aan de wal wonen : 20 juni (Molenstraat 12a?)
1962 Laatste reis met turf uit de Krim, Steenwijksmoer.
Op 20 juli wordt de Gerrigje verkocht aan de heer v.h. Hoge, molenbaas van een baggermolen van Prins van Wijngaarden uit Hattem en noemt het schip Mar-Jen
1967 Schiffserzeugnis Bundesrepubik Deutschland Wasser und Schiffahrtsambt Munster
1973 Willem Poldermans koopt het schip op 16 maart in West-Graftdijk voor Fl. 9000,- en noemt het schip weer Gerrigje. Neemt ligplaats in de Laakhaven te Den Haag.
1974 Plaatsing 3 cylinder dieselmotor Kromhout 3K2 30pk. In Enkhuizen bij scheepswerf Krikke September? Daarna ligplaats aan de Burgemeester van Roijensingel in Zwolle
1975 Verhogen van de den en dichtmaken van de achterste luikenkap om er te gaan wonen.
Sail 700 Amsterdam
1976 Nieuwe ligplaats in Spaarndam zijkanaal B Herplaatsen mastkoker in Westgrafdijk
Reünie Lelystad
1977 Reünie Zwartsluis
1978 Maken mast en zwaarden in Spaarndam Zijkanaal B. Reünie Markem
1979 Laten maken van Zeilen door Zeilmakerij S.A. Den Boer Oud-Beijerland
118 M2 a Fl. 7533,- rekening juli
1979 24 august Willem Poldermans trouwt in Ommen met Gerritdina de Boer uit Lemelerveld
1980 Reünie Zoutkamp Sail Amsterdam
1981 Nieuwe ligplaats in Burgerveen. Reünie Hellevoetsluis
1982 Reünie Makkum Turfroute??
1983 Reünie Rotterdam Schilderen Gerrigje in oude kleuren bij Oltgensplaat met Gerard Meijer en Jos en Nel.
1984 Reünie Harlingen. Met Jan en Rob naar Vlieland +zeilen met Jouke Volgers
1985 Verwijderen van verhoogde den en opbouw en terugplaatsen luikenkap.
Sail Amsterdam
1986 Reünie Middelburg
1987 Berlijn 750 jaar
1988 ??? Varen met Burgerveense kinderen??
1989 Naar Dalfsen ?? Reünie Den Haag
1990 Sail Amsterdam Gerrit v.d. Vegte vaart mee met Sail en geeft de originele klik
Stooptocht Gerard Meijer met de Vriendschap.
1991 Varen met zeeverkenners van Leimuiden t/m 1995 Scouting naar Vinkeveen
Reünie Dordrecht
1992 Scouting naar Eemnes, Wisselen van Kromhoutmotor door Daf 757 motor.
Reünie Hasselt
1993 Scouting naar Vinkeveen Varen met collega's van de technische dienst KSEPL.
Reünie Enkhuizen
1994 Scouting naar Biesbosch.
Reünie Harlingen
1995 Sail Amsterdam Scouting Wereldjamboree Alkmaardermeer, Reünie Werkendam
1996 Reünie Den Helder
1997 Reünie Zoutkamp
1998 Restauratie roefje. Tocht naar Zeeland met Jan en Rob
Reünie Gorcum
1999 Tanker ramt Gerrigje in Ringvaart Haarlemmermeer
Reünie Rotterdam
2000 Werfbeurt bij de Bock en Meijer i.v.m reparatie schade. Wordt een waterdicht schot geplaatst. Reünie Coevorden Sail 2000
2001 Tijdelijke ligplaats aan het Galgenwater in Leiden. Reünie Amsterdam
2002 Kunstvaarroute Haarlemmermeer Reünie Hasselt.
2004 Hellingen de Bock en Meijer Leimuiden. Grotere dieseltank plaatsen en potdeksel vernieuwen 4 blads schroef geplaatst en spoed schroef aangepast.
2007 Hellingen de Bock en Meijer Leimuiden. Koelbuizen vervangen.
Reünie Hasselt
2011 Hout kopen + installatie AIS +nieuwe 24 dynamo + 2 Startaccu's + natte uitlaat + keerkoppeling vertaging aangepast van 3:1 naar 2:1 + hellingen Oldenhage Lisse
2012 Nieuwe zwaarden van eikenhout
2012 Reünie Hasselt + cummins aggregaat 6 kVa + 1600Watt omvormer + 2 lichtaccus + Larix uit Drenthe halen voor Giek.
2013 Opbouw en intimmering + ballast 3ton + zonnepanelen
2014 Op helling bij Stallinga in Leiden schroefas afgedraaid en opgebust. Spoed van schroef teruggebracht Keuring voor CVO Reis naar Parijs
2015 Reünie Musselkanaal
2017 Reünie Hasselt
2018 Met Jos en Han naar Waddenzee daarna in museumhaven Amsterdam en IJzeilen met collega's van LUMC
2019 oktober afvaart naar Escale à Sète in Frankrijk met 4 andere erfgoed schepen Aankomst in
Sète 18 december.
2020 eind februari begin confinement i.v.m. corona Evenement Escale à Sète wordt afgeblazen.
In juni opgelegd in Port la Robine aan het canal du Midi.
2021 schip in Agde bij de werf uit het water i.v.m. keuring.
2022 april alsnog feest in Sète. Daarna naar huis. Aankomst juli 2021
2023 naar reünie in Den Helder en Dalfsen.
2024 december naar Maritiem Museum Rotterdam
1 stobbe turf is ongeveer 9000 a 10.000 turven. Schip was 80 kuub
Mosselen werden als mest gebruikt. Stonk verschrikkelijk, konden niet in schip slapen
Waterplanten uit de kolk werden als mest gebruikt. Werd goed mee verdiend
Zomers werd er aanmaakturf aan de bakker geleverd.
Varen:
Stieltjeskanaal, Hoogeveensche vaart,
Klazienaveen, Emmercompascuum.
Gedichtjes van Chris v.d. Vegte:
Als een ander begint te reven en te knopen
Begint mijn schuit pas gang te lopen
Schipper houd je roer recht
Anders val je van de plecht
Van de plecht in het water
Schipper hou je snater.
Een lekkende schuit kiest zelden zijn eigen helling