Goede Verwachting 1900

Goede Verwachting 1900

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Gebroeders Barkmeijer te Sneek

Bouwjaar: 1900

Lengte: 1481 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 334

Diepgang : 123 cm

Kruiphoogte : 265 cm

Officiële thuishaven : Zutphen

Motor : Ford Lehman 2713E

Vermogen van de motor : 110 PK

Bouwjaar van de motor : 1960

ENI-nummer :

In 1900 is dit schip als een roefschip gebouwd onder nummer S57N gebouwd op de werf van Gerrit en Jan Berends- Barkmeijer. In zeventien jaar bouwden ze ruim 89 roefschepen (skûtsjes), zestig tjalken, tien andere tjalkachtigen, vijftien pramen, beurtscheepjes en nog enkele stoom- en motorvrachtscheepjes. Gerrit en Jan blonken uit in een bijna modern industriële organisatie van het bedrijf. In de bloei, rond 1895 en 1904-1905, hadden ze soms drie schepen tegelijk in productie, die binnen vijf á zes weken na het leggen van de kielplaat te water werden gelaten en voor de wal werden afgebouwd. Met deze tewaterlating behoorden Gerrit en Jan tot de koplopers in Friesland wat betreft de bouw van ijzeren schepen. Het bedrijf werd ook wel ‘IJzeren Scheepsbouwwerf Sneek’ genoemd. Een dergelijk tempo eiste een strakke organisatie en een perfecte logistiek. Door de overgang op ijzer, waarmee vader Berend Gerrits in 1887 was begonnen, namen ze een beslissende voorsprong op de andere scheepsbouwers en bliezen ze de nog bloeiende houtbouw snel op. De opdrachtgever is beurtschipper Laffra. Het schip heet dan Drie Gezusters met een laadvermogen van 30 ton. Dit skûtsje van Laffra onderhield meestal een vaste dienst tussen een aantal steden waar een belangrijke markt was, zoals in Leeuwarden, Sneek en Bolsward. In 1922 is Westerbaan de tweede eigenaar hij koopt het schip van Laffra voor 2250 gulden (waarvan akte), de naam is dan Goede verwachting geworden. De volgende eigenaar is Fortuin uit Woudsend en daarna Scholten uit Heerenveen tot 1960. Rond 1960 kopen de vrienden Schouten en van der Heyden uit Tiel het schip van Scholten waarna het wordt verbouwd tot een voor die tijd luxe motorjacht. In 2015 kopen wij het schip van vorige eigenaars en passen het beetje bij beetje aan naar huidige maatstaven waarbij we zo veel mogelijk proberen oudere originele details te bewaren. Het schip is voorzien van orginele documenten, meetbrieven, aankoopbewijzen en diverse brandmerken .