Hebbes 2006

Hebbes 2006

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Piper Boatbuilders – Stoke-on-Trent (UK)

Bouwjaar: 2006

Lengte: 1800 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 375 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : Géén (zwervend)

Motor : Perkins/Sabre M92B

Bouwjaar van de motor : 2006

Vermogen van de motor : 85 PK

ENI-nummer : Nvt

   

“Hebbes’’
Gewicht: ongeveer 33 ton
Bewoond door: Vrouw, Man en, sinds begin 2019, hun hond
(Vanaf 1992 huurden wij bijna jaarlijks een narrowboat in Engeland. Eigenaren van een narrowboat werden we in 2002. We hebben er vanaf 2007 3,5 jaar op gewoond en zijn, nog in Engeland, eind 2010 naar 'Hebbes' verhuisd,)
‘Hebbes’ is in 2006 in Engeland bij Piper, thans in Stoke, gebouwd. Dit type wordt in Engeland ‘Replica Dutch Barge’ genoemd. ‘Gebouwd’ betekent in dit geval: als een zogeheten ‘sail away’ wat wil zeggen, alleen de romp + motor – want de koper wordt geacht de inrichting in eigen beheer te (laten) doen. Het schip heeft enkele jaren op het droge gelegen en is vanaf 2009 bewoonbaar en te water gelaten. Is goed van een oud schip te onderscheiden doordat niets is geklonken.
Eind 2010 gingen de (Engelse) eigenaren emigreren en kochten wij een nagenoeg nieuw schip. Nadat ons bod was geaccepteerd dachten wij beiden: ‘Hebbes’. Vandaar de naam. De oorspronkelijke naam (‘Sweet Pea’, Engels voor de bloem lathyrus, maar op het gehoor kan het ook iets anders betekenen…) was er gelukkig nog niet opgeschilderd. Wij werden geregistreerd in het Small Ships Register onder nummer SSR141946.
In Engeland, op de prachtige rivier de Theems, behaalden wij beiden ons International Certificate of Competence (ICC). Op stromend water dus, inclusief praktijk (waaronder ‘man overboord’). Les kregen we op ons eigen schip. Ook werd een certificaat voor marifoon-bediening behaald.
Na een gewenningsperiode van 2 jaar (= zomers) zijn wij in september 2012 varend van Engeland naar Frankrijk overgestoken en varen sindsdien in Frankrijk (Moret-sur-Loing en 2 jaar Roanne), België (Antwerpen), Duitsland (op-en-neer naar Berlijn) en, natuurlijk, Nederland (al veel jaren ’s winters in Amersfoort en ’s zomers veelal Friesland, maar ook Gelderland, Flevoland, Overijssel, Holland en Utrecht.)
Omdat ons schip niet als SSR-schip op het vasteland geregistreerd kon blijven is zij nu al jaren in Nederland geregistreerd. In Nederland wordt een ICC-certificaat niet erkend (Een marifoon certificaat wel!) Dus maar weer de Vaarbewijzen I en II gehaald…. (zonder paraktijk!!!)
‘Hebbes’ is een luxemotor. Dat wil zeggen het voormalige vrachtruim is keuken/ woon-, slaap- en badkamer (deze laatste inclusief toilet). Wat voorheen de woning van de schipper/eigenaar was (de roef) is nu een logeerruimte (met dinette/bed) en een eigen badkamer, inclusief toilet.