Jan Lieven II 1914

Jan Lieven II 1914

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: J. Noorlander, Krimpen a/d IJssel

Bouwjaar: 1914

Lengte: 1480 cm

Diepgang : 160 cm

Breedte : 337 cm

Kruiphoogte : 310 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Kromhout 8TS117

Bouwjaar van de motor : 1956

Vermogen van de motor : 140 PK

ENI-nummer :

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Zij begint haar leven als een 17 meter lange post-en pakketboot met de naam Lange Hendrik en vaart tussen de steden Dordrecht, Sliedrecht, Papendrecht en Zwijndrecht. De eerste 16 jaar met een stoommachine en vanaf 1930 met een dieselmotor: een tweecilinder Kromhout van 100 pk. Niet alleen krijgt ze een nieuwe motor, ook wordt ze twee meter korter.

In de Tweede Wereldoorlog wordt het schip afgezonken om het uit de handen van de Duitsers te houden. Eenmaal weer boven water krijgt het een nieuwe eigenaar, een nieuwe naam en een nieuwe functie. De heer Pieter Cobra uit Zwijndrecht herbouwt de boot met een bakdek en brengt haar terug in de vaart als sleepboot met de exotisch klinkende naam Tocopito. Een samengevoegde naam.: Toos, Cobi, Piet en Otto. Cobra doet de boot over aan een caféhouder en latere reder, uit Rotterdam. Jan Roelofs de Jonge geeft de boot voor het eerst de naam Jan Lieven II. Hij gebruikt de boot tot 1959.

De volgende eigenaar herdoopt de boot tot de Henca II. Hij is het die in 1964 de oude Kromhout vervangt door een krachtiger exemplaar van hetzelfde merk, type 8TS117 met acht cilinders aan een Twin Disc keerkoppeling, goed voor 140 pk. Nog tweemaal verruilt de boot van eigenaar en van naam. voordat Sam Lighthart in 1976 zich over de boot ontfermt en haar de naam Jan Lieven Il teruggeeft. En haar naar het model van “de Zwarte Zee” laat ombouwen.

De huidige eigenaar Reinier Kurpershoek zal de boot volledig ‘off grid’ vaarbaar maken en het Land rond reizende verhalen makend avonturen beleven.