Jokor 1930
Scheepstype: sleper
Bouwwerf: werf: Akerboom, Oegstgeest
Bouwjaar: 1930
Lengte: 1495 cm
Diepgang : 150 cm
Breedte : 360 cm
Kruiphoogte : 350 cm
Officiële thuishaven : –
Motor : General Motors
Bouwjaar van de motor : 1965
Vermogen van de motor : 165 PK
ENI-nummer : 03320129
Het verhaal van de sleepboot 'Jokor'
De 'Jokor' is een bijzondere sleepboot met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1930. Gebouwd bij de gerespecteerde scheepswerf Akerboom in Oegstgeest, vertegenwoordigt deze boot een typisch voorbeeld van het Nederlandse scheepstype dat al decennia lang dienst doet op de binnenwateren. Met een afmeting van 15 meter lang, 3,6 meter breed en een diepgang van 2,2 meter, is de 'Jokor' compact maar krachtig. De motor van 90 pk ingebouwd toen het schip is gebouwd, is in 1965 vervangen voor een 165 pk GM motor.
Vorige eigenaren met de toenmalige scheepsnaam:
23-05-1930 Norway/ 's-Gravenhage
3-10-1945 Norway/F.Ch.Spruit, Hingene, België
19-12-1956 Jean Pierre/P.H.Vranken, Elsloo
28-03-1975 Jokor/J. Ritskes, Lemmer
00-00-2010 Jokor/H. Bosma, Hempens
00-06-2021 Jokor/H. Kramer, Wartena
17-10-2022 Jokor/ H. L. De Jong, Utrecht
Technisch gezien is de 'Jokor' een zogenoemde "Amsterdammer", een type sleepboot dat bekend staat om zijn laag gestrekte model en kleine afmetingen. Deze schepen hadden vaak een scherp voorschip met een verticale steven en een rond, sterk geveegd achterschip. De afbreekbare stuurhut en de geringe kruiphoogte van ongeveer 1,8 meter maakten haar zeer wendbaar in de nauwe wateren van steden als 's-Gravenhage en omgeving.
De compacte bouw en het lage profiel maakte haar ideaal voor het navigeren door krappe vaargeulen en het aanleggen bij kleine kades. De naam Amsterdammer suggereert dat het schip vooral rond Amsterdam werkzaam was, maar uit foto’s blijkt dat de Jokor ook in België, Limburg en Noord Nederland functioneerde. De 'Jokor' was vooral multifunctioneel toen zij diende in de beroepsvaart. Ze werd ingezet voor het verslepen van dekschuiten en kleinere schepen, essentieel voor stadswerk en het vervoer van goederen. Ook fungeerde ze als directieboot en ijsbreker, vooral in wintermaanden wanneer het ijs de waterwegen kon blokkeren. Daarnaast was de 'Jokor' actief in het slepen van vuilnisschuiten en kleinere vaartuigen, wat haar een belangrijke rol gaf in het onderhoud en de veiligheid van de binnenwateren.
De bemanning bestond meestal uit één of twee personen, afhankelijk van de werkzaamheden en de periode. Zij stonden paraat om schepen te slepen, goederen te verplaatsen of als hulp bij calamiteiten.
Door de jaren heen heeft de 'Jokor' diverse ontwikkelingen doorgemaakt. Naast het inbouwen van een sterkere motor, is de meest zichtbare verandering, het verhogen van het achterdek om een extra roef te creëren. De extra ruimte die dit oplevert is gebruikt voor opslag en extra leefruimte.
Wanneer de 'Jokor' uit de beroepsvaart is overgegaan in een pleziervaartuig is niet precies te achterhalen. Wel zijn er tegenwoordig meerdere “Amsterdammers” te vinden die net als de 'Jokor' dienen als pleziervaartuig. Hier is dit type boot uitermate geschikt voor.