Juliana 1909

Juliana 1909

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: A. van Wijk, Veendam

Bouwjaar: 1909

Lengte: 1981 cm

Diepgang : 80 cm

Breedte : 426 cm

Kruiphoogte : 240 cm

Officiële thuishaven : Den Haag

Motor : DAF 475

Bouwjaar van de motor : 1975

Vermogen van de motor : 80 PK

ENI-nummer :

   

De Groninger boltjalk Juliana is in de werf A. van Wijk te Veendam gebouwd en daar op 30 april 1909 te water gelaten. Zij is vernoemd naar prinses Juliana, die op diezelfde dag geboren is in paleis Noordeinde te Den Haag en later, in 1948, koningin der Nederlandsen geworden is. De Juliana is gebouwd van staalijzer en oorspronkelijk bestemd voor het vervoer van goederen. De oudste nog aanwezige meetbrief van het schip is op 16 februari 1932 in Meppel opgesteld. Daarin staat o.a. de dagtekening van de tewaterlating, de lengte van de romp (19.81 meter) en de breedte van de romp (4.26 meter) vermeld. De woonroef, het deel achter met groen dak, was – zo staat in de meetbrief – bestemd voor vijf personen. Voor de woonroef was een laadruim. Het was een zeilschip zonder voortstuwingswerktuig.

Tot 1960 was Jacob Rink, beroepsschipper, de eigenaar. Hij vervoerde met de Juliana bieten, aardappelen en turf in Groningen en Drente, vaak met een opduwer, soms zeilend of jagend, met Emmen als thuishaven. In 1954 is de Juliana als woonschip opgenomen in het scheepsregister met het brandmerk 3225 B GRON 1954. In 1960 verkocht Rink de Juliana aan Albert Tuitman, die er tot 1968 op woonde, aan de Wilhelminakade in Groningen.

Toen Bart Ebbinge de Juliana in 1968 overnam was de Juliana een woonboot zonder zwaarden, zonder helmstok en met een rotte mast. Samen met zijn vrouw Doortje Dallmeijer heeft hij de Juliana begin jaren ´70 weer vaarklaar gemaakt. Zij hebben een schroefkoker en een eerste motor geïnstalleerd. Tevens hebben zij een nieuw roerblad met helmstok en zwaarden aangebracht. Eind jaren ´70 is de motor vervangen door de 80 PK DAF 475 motor geplaatst met motornummer B17423, die tot op heden dienst doet. Van 1968 tot in de jaren ’80 was het schip door de familie bewoond. Tussen 1990 en 2008 is de Juliana door drie opeenvolgende eigenaren bewoond in Wijk bij Duurstede. Rond 1992 is de huidige opbouw, niet origineel maar wel met een mooie zeeg, geplaatst.

In 2008 hebben wij, Tom Mutsaerts en Juliette Schipper, de Juliana gekocht van Marianne van Kaam. Vanaf toen heeft het schip afwisselend in Den Haag, Delft en Amsterdam gelegen. Alle drie onze kinderen hebben er een tijdje op gewoond. Voorjaar 2020 zijn we via de Maas, het Marne-Rijn kanaal, de Marne en de Seine naar Parijs gevaren. In de daarop volgende jaren is de Juliana in Frankrijk gebleven en heeft zij achtereenvolgens overwinterd in Auxerre, Roanne, Migennes en Châlons-en-Champagne. Mei 2025 is de Juliana teruggekeerd naar Nederland om weer permanent bewoond te worden en is zij als historisch bedrijfsvaartuig opgenomen in het register varend erfgoed Nederland.