Kabeljauw 1924

Kabeljauw 1924

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: A. Pannevis, Alphen a/d Rijn

Bouwjaar: 1924

Lengte: 2159 cm

Diepgang : 125 cm

Breedte : 461 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven : Harlingen

Motor : Kromhout TS 117

Bouwjaar van de motor : 1962

Vermogen van de motor : 105 PK

ENI-nummer : 03180006

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Het motorschip is gebouwd in opdracht van de heer H.A. Kieviets door de werf Pannevis in Alphen aan de Rijn. Hij noemde haar Lena naar zijn vrouw Lena Breesnee. We vinden de Lena in de Scheepvaartkrant van 31 december 1924 in een bouwlijst van de firma A. Pannevis terug.
De oudste zoon van Hendrik en Lena, Leendert, gaat samen met broer Theo met het nieuwe schip varen vanuit Zwartewaal op onder meer Brielle en Rotterdam. Leendert laat in 1941 het schip opnieuw meten omdat de laadmast en hijslieren zijn verwijderd en de luikenkap is uitgebreid; het nieuwe meetnummer is R 13020 H. Rond 1965 verkoopt hij het schip aan oliehandel J.A. Van Hamburg.
Rond 1970 geeft de inmiddels 4e eigenaar, heer Knops, het schip de naam Anton. Hij vervangt de stuurhut door de stuurhut van ms. Viking, dat naar de sloop zal gaan. De stuurhut komt een stuk verder naar voren te staan. Hierdoor ontstaat een zitje boven de machinekamer. In 1987 wordt de Anton naar “Friesland” verkocht.
De in Harlingen woonachtige familie Hoheisel gaat met het scheepje aan de slag. In Makkum wordt door Scheepsbouw De Boer de Friese kap door een stalen opbouw vervangen. Zij noemen het scheepje de ‘Kabeljauw’. Rond 1990 heeft de eencilinder Kromhout oliemotor plaatsgemaakt voor de zescilinder Kromhout diesel, type TS 117 met een vermogen van 105 pk. Er worden reizen door Nederland, België, Frankrijk en Duitsland gemaakt.
In 2012 is de Kabeljauw verkocht aan een Nederlands-Zwitsers paar. Zij hebben bij Scheeps Reparatie Friesland een deel van de elektrische installatie laten vernieuwen. Verder komt er een centrale verwarming en een boegschroef in het schip. Ook het schilderwerk wordt aangepakt. Ook zij maken lange toertochten door de West-Europese kanalen. Zij hebben het schip 8 jaar in bezit. Sinds september 2020 woont de familie De Ruiter aan boord en zijn er weer vele kilometers met de Kabeljauw gevaren.
In 2024 heeft het schip de gedenkwaardige leeftijd van100 jaar bereikt.