Kabeljauw 1924

Kabeljauw 1924

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: A. Pannevis, Alphen a/d Rijn

Bouwjaar: 1924

Lengte: 2160 cm

Diepgang : 130 cm

Breedte : 460 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven : Harlingen

Motor : Kromhout TS 117

Bouwjaar van de motor : 1958

Vermogen van de motor : 105 PK

ENI-nummer : NA

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Het motorschip is gebouwd in opdracht van de heer H.A. Kieviets op de werf van Pannevis in Alphen aan de Rijn. Hendrik noemde het schip 'Lena' naar zijn vrouw Lena Breesnee. We vinden de Lena in de Scheepvaartkrant van 31 december 1924 in een bouwlijst van de firma A. Pannevis terug.
De oudste zoon van Hendrik en Lena, Leendert gaat samen met zijn broer Theo met het nieuwe schip varen op dezelfde route als hun vader. Leendert laat in 1941 het schip opnieuw meten; het nieuwe meetnummer is R 13020 H. De laadmast heeft ondertussen zijn functie verloren en is verdwenen. Rond 1967 verkoopt hij het schip aan oliehandel J.A. van Hamburg. Toen is de stuurhut verplaatst. In 1971 neemt de heer Knops het schip over en noemt haar Anton. Hij vervangt de stuurhut door de stuurhut van ms. Viking die naar de sloop zal gaan. In 1987 wordt de Anton naar “Friesland” verkocht. Dieter en Elke Hoheisel gaan met het scheepje aan de gang. Zijn noemen het scheepje ‘Kabeljauw' In Makkum wordt door Eduard de Boer de Friese kap door een stalen opbouw vervangen. Rond 1990 heeft na een ongeval de ééncilinder Kromhout motor plaatsgemaakt voor de zescilinder Kromhout TS 117, 105 pk.
In 2012 is de Kabeljauw verkocht aan een Zwitsers paar. Zij hebben bij Scheeps Reparatie Friesland de elektrische installatie laten vernieuwen. Verder komt er een centrale verwarming en een boegschroef in het schip. Ook het schilderwerk wordt aangepakt. Zij hebben het schip 8 jaar in bezit.