Keulsche Vaart 1923

Keulsche Vaart 1923

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: De Hoop, Leiderdorp

Bouwjaar: 1923

Lengte: 2418 cm

   

Breedte : 451

Diepgang : 125 cm

Kruiphoogte : 230 cm

Officiële thuishaven : Utrecht

Motor : Leyland

Vermogen van de motor : 83 PK

Bouwjaar van de motor : 1989

ENI-nummer : 03030064

Petroleummotor
Het scheepje is als "Broedertrouw II " in de vaart gekomen voor Van Heezik uit IJsselstein, De eerste jaren met een liggende van Rennes petroleummotor. Die bleek al gauw niet krachtig genoeg. Daarom is er al na tien jaar een staande gloeikopmotor in geplaatst van dezelfde fabriek in Utrecht.

Beurtdienst
Er werd een regelmatige beurtdienst onderhouden van IJsselstein naar Rotterdam. Over de oorlogsjaren is niets bekend. Het zusterschip "Broedertrouw I' is ingezet om aardappelen te halen in Friesland en is daarbij in Amsterdam beschoten. In de jaren 50 ging het bedrijf over op vrachtauto's. De schepen vervoerden toen grondstoffen voor de fabriek van Six Diervoeders te Oudewater. Six heeft dit schip aangekocht voor eigen vervoer. Het laadtuig is verwijderd en er is een moderne snellopende Ford Lehmann in gekomen. Maar ook dat liep ten einde. Het schip ging uit de vaart.

Straatmuzikant Nikkelen Nelis
In 1980 werd het schip verkocht aan Jakob Jager alias Nikkelen Nelis, straatmuzikant te Amsterdam. Hij heeft er met zijn vrouw en zoon lang op gewoond aan de Zoutkeetsgracht. De Ford motor is kapot gegaan en vervangen door een Leyland afkomstig uit een kraan. Nikkelen Nelis en zijn vrouw zijn overleden. De zoon heeft het schip verkocht aan Jeroen Pauw die een goede ligplaats zocht voor zijn sleepboot. In 2000 heb ik het schip van hem gekocht en ben sindsdien bezig om het in de oorspronkelijke staat te herstellen. De motor is alweer vervangen.