Mathilde 1923

Mathilde 1923

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Dageraad te Woubrugge (bouwnummer 335)

Bouwjaar: 1923

Lengte: 2230 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 420 cm

Kruiphoogte : 310 cm

Officiële thuishaven : Maasbracht

Motor : Gardner

Bouwjaar van de motor : 2007

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : 02334214

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Geschiedenis
In opdracht van Simon van Ruiten is deze Katwijker gebouwd In Maart 1923 is ze te watergelaten. Het schip werd voorzien van een 28 Pk Kromhout dieselmotor. Ze werd gedoopt als Roelofarendsveen. In 1928 is er een 40 Pk Kromhout dieselmotor ingebouwd die net nieuw op de markt kwam. In die tijd vervoerde ze inleggerijproducten van het bedrijf van opa van Ruiten ( Ruiten Foodpack met de ruit op het etiket ), vanaf Roelofarendsveen naar de beide grote havensteden, Amsterdam en Rotterdam, op de terugweg nam ze stukgoederen mee terug. In de dertiger jaren is er nog een tweede schip gebouwd, de Roelofarendsveen II en werd het eerste schip omgedoopt tot de Roelofarendsveen I. Na ca. 10 jaar begon ook van Ruitens oom een beurtvaartdienst samen met Johan Kreyger uit Haarlem. Ze voeren van Haarlem naar Rotterdam. Dit was de basis voor de samenwerking Van Ruiten en Kreyger . Zij bedienden de trajecten tussen Haarlem-Rotterdam en Amsterdam. De vloot werd verder uitgebreid met diverse schepen en kregen de naam Koophandel 1 t/m 7.
Zo is de Roelofarendsveen I 40 jaar in bezit gebleven van de familie van Ruiten tot ze in 1963 verkocht werd aan de familie Neyman.
In 1971 werd het schip overgenomen door G. Hermans, uit Leidschendam en is ze omgedoopt tot de Vaya Condios. Hermans gebruikte het schip recreatief. Er werd gestart met de verbouwing tot woonschip, waarbij het ruim in 2 gedeeld werd. Het achterste deel van het ruim werd verhoogd en ingericht als slaapruimte. Het voorste deel bleef ongewijzigd en werd gebruikt als werkplaats / opslagruimte. De mast met giek bleven ook in takt om zaken uit het ruim te kunnen takelen. De achterkajuit werd ingericht als eet/leef keuken. De hele aandrijflijn inclusief het ( horizontale) stuurwiel en motorbediening bleven ongewijzigd.
In 2006 is ze verkocht aan een Engelse familie. Deze hebben de totale verbouwing uitgevoerd zoals ze er nu bij ligt en omgebouwd tot een volwaardig woonschip. Het schip werd toen voorzien van een complete nieuwe aandrijflijn met een 150 Pk gereviseerde Engelse Gardnermotor ( Veel gebruikt in de Engelse dubbeldekker bussen). Ook de stuurhut is vernieuwd, en het ruim zo verbouwd zoals het er nu uitziet; nieuwe tanks, nieuwe cv installatie ; nieuwe generator met accu sets en boegschroef. Ook heeft ze toen de huidige naam Mathilde gekregen. In 2011 is het schip verkocht aan een schippersdochter die het verder af heeft laten bouwen. In 2015 is ze weer doorverkocht aan een Belgisch echtpaar. In 2022 zijn wij de trotse eigenaren van Mathilde geworden en bouwen haar weer verder uit om er langere reizen mee te kunnen maken.