Mathilde 1925

Mathilde 1925

Scheepstype: steilsteven

Bouwwerf: L. Wolthuis, Veendam (Winschoten 556 B Winsch 1930)

Bouwjaar: 1925

Lengte: 2805 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 510 cm

Kruiphoogte : 320 cm

Officiële thuishaven : Breda

Motor : DAF825 (originally Industrie)

Bouwjaar van de motor : 1980

Vermogen van de motor : 120 PK

ENI-nummer : 03040556

   

Gebouwd in 1920 op de scheepswerf van L. Wolthuis in Veendam, heette Mathilde oorspronkelijk Margaretha. Ze werd voor het eerst in november 1925 gemeten om de hoeveelheid lading (kolen, graan, textiel, landbouwproducten, veen) te bepalen die ze kon vervoeren (ongeveer 117.00 ton), vervolgens opnieuw in 1930, 1946 en 1956. Voortbewogen door een tweecilinder tweetakt ruweoliemotor Industrie.De eerste schipper was Simon Wezeman uit het dorp Termunterzijl in Oost-Groningen. Ze onderging enkele veranderingen in grootte in 1953 en 1957, en ook diverse naamswijzigingen in de loop der jaren, waaronder Gerbo in 1961 en Viod in 1967.
We kwamen haar tegen als Mathilde, enigszins verwaarloosd en te koop op het Canal du Midi in 2010, met de originele romp, ankers, stuursysteem en stuurhut intact, plus haar originele en angstaanjagende Industrie-motor die oorspronkelijk met de hand werd aangeslinger en veel later was werd omgebouwd tot luchtstarter. Ze was in de jaren 90/begin 2000 naar Zuid-Frankrijk gebracht en enigszins aangepast om te passen op de sluizen het Canal du Midi. We hebben tien jaar aan haar restauratie besteed, in een stijl die past bij haar oorsprong, maar ook comfortabel en praktisch is als woonboot, met volledige EU-zone 3/4/R- en NL-zone 2-certificering. Haar onderwaterschip is vernieuw, het volledige bovendek en stuurhuis zijn gereconstrueerd en we hebben een DAF825-motor, een hydraulisch stuursysteem en watertanks van 7000 liter geïnstalleerd. We hebben met haar gevaren over het Canal du Midi en het Canal Lateral à Garonne tot Bordeaux, en ook op de Rijn naar Noord-Frankrijk en België. Ze is nu voor het eerst in minstens veertig jaar weer terug in Nederland, meer dan 100 jaar na haar eerste bouw.