Mea Vota 1923

Mea Vota 1923

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: ASM Arnhem

Bouwjaar: 1923

Lengte: 2140 cm

Diepgang : 200 cm

Breedte : 510 cm

Kruiphoogte : 450 cm

Officiële thuishaven : Oud-Gastel

Motor : MWM rh134su

Bouwjaar van de motor : 1948

Vermogen van de motor : 330 PK

ENI-nummer : 02007688

   

De sleepboot is in 1923 gebouwd met bouwnummer 189 in Arnhem.

Bij de werf Arnhemse scheepsbouw maatschappij nv als stoomsleepboot, toen droeg ze de naam Gerlria 2.

Toen was de boot voorzien van een 150ipk prins stoommachine en een enkele prins stoomketel dit houd in dat er maar 1 stookzone was .

Rond 1950 is het schip verkocht aan machine fabriek leemans te Zwolle

Toen heeft de gehele stoominstalatie plaats moeten maken voor een dieselmotor, sinds dien draagt ze de naam Mea Vota.

De reden van de verbouwing is niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk om meer kracht te hebben en omdat de prijs van de kolen veel hoger begon te worden tegenover de gasolie prijs.

Er is destijds gekozen voor een MWM dieselmotor dit is een 4 tact motor van Duits fabrikaat .

De motor is van bouwjaar 1948 en is nieuw in het schip gekomen.

Het gaat om een mwm rh 134su

De r staat voor ruwe olie

De h staat voor hoge druk

De 1 is eerste serie

34 slaglenkte van de zuiger

S 6 cilinder

U direct omkeerbaar

Dit laatste houd in dat de motor 2 draairichtingen heeft en dat er dus geen gebuik gemaakt wordt van een keerkoppeling.

Het omkeren gebeurt mechanisch en het starten gebeurt met behulp van startlucht .

Als wij van vooruit naar achteruit willen moet de motor kompleet uit gezet worden dan verschuiven we de nokkenas en starten de motor opnieuw en dan draait hij de andere kant op , dit hele gebeuren duurt ongeveer 12 seconden afhankelijk van het voorafgaande toerental.

De motor is 330 pk bij max 500 toeren
Stationair ongeveer 100 toeren

Achter de motor staat nog een brevo vertragingskast van 2 op 1 dit houdt in dat het schroefastoerental vertraagt wordt

Dus volgas is max 250 toeren op de schroef .
Dit is zeer positief voor een goede waterverplaatsing en trekkracht in combinatie met een grote schroef .

( grote schoef lage toeren kleine schroef veel meer toeren )

Onder deze sleepboot zit een gietijzeren werkschoef van diameter 1.60M
De schroef telt 4 bladen .

Later is ze overgekocht door machine fabriek leemans te Zwolle waar de ketel en machine plaats moest maken voor haar nog steeds huidige mwm hoofdmotor ook is toen de gehele opbouw veranderd.

Sinds dien is ze nooit meer verbouwd .

De specificaties van de mwm rh134su

R ruwe olie h hoge druk 1 ste serie van dit type
34 slaglengte van de zuiger s 6 cilinder u direct omkeerbaar

Achter de motor staat een brevo reductie kast van 2 op 1

Zo drijft deze mwm met zijn max 500 toeren 250 toeren op de schroef ( diameter 1.6)

Het schip heeft ook jaren lang voor de nprc gevaren van Rotterdam naar het rurhgebied .