Moondance 1925

Moondance 1925

Scheepstype: steilsteven

Bouwwerf: Werf, H.H. v.d. Gebre, Stadskanaal.

Bouwjaar: 1925

Lengte: 2100 cm

Diepgang : 90 cm

Breedte : 450 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : Vlaardingen

Motor : Volvo Penta

Bouwjaar van de motor : 1964

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer : 02207512

   

Deze steilsteven werd in 1925 gebouwd in Stadkanaal voor Jan Eibes uit Munnekezijl. Jan was toen 55 jaar oud en had twee zonen van 13 en 14 jaar. Hij noemde het schip Twee Gebroeders ter ere van hen.

De steilsteven, met zijn opvallende rechte boeg (waarnaar hij zijn naam dankt), was oorspronkelijk een zeilschip. Het werd veel gebruikt voor het transport van goederen over kanalen en ondiepe binnenwateren, wat ze zeer geschikt maakte voor de smalle waterwegen van de noordelijke provincies.

De Twee Gebroeders vervoerde turf — een cruciale brandstof voor Nederlandse huishoudens tot ver in de 20e eeuw. De turfhandel, bekend als turfvaart, vormde een vitaal onderdeel van de regionale economie in Friesland en Groningen. Schepen zoals deze werden met de hand geladen en vervolgens in dorpen en steden met de hand gelost. Wanneer er geen wind was werden de schepen voortgetrokken door een paard of getrokken door bemanningsleden of gezinsleden (vaak de vrouw of kinderen van de schipper). Later kocht of huurde de schipper een klein motorbootje om het schip voort te duwen.

Na het overlijden van Jan in 1937 namen zijn zonen het schip over en bleven het gebruiken om turf te vervoeren, tot 1954. Hun moeder bleef aan boord gedurende hun werkende jaren. Geen van beide zonen trouwde, en zijn begraven in Munnekerzijl. Tegen die tijd maakte het traditionele turfvervoer plaats voor wegvervoer en grotere gemotoriseerde schepen.
In 1954 werd de Twee Gebroeders verkocht aan een steenfabriek, voor het vervoer van bouwmaterialen tijdens de naoorlogse wederopbouw.

Rond 1973 werd de romp gekocht door Henk Heidstra, de veerman van Froskepôlle, net buiten Leeuwarden. Henk besteedde zijn weekenden aan het ombouwen van de oude romp tot een woonboot voor zijn gezin. Hij bouwde een tweedehands Volvo Penta-motor in, die nog steeds draait.

Henk hernoemde het schip Condor, en toen de verbouwing voltooid was, woonden hij en zijn gezin aan boord, afgemeerd bij de veerpont. Ze reisden er ook mee voor vakanties en weekendjes weg. Na Henks overlijden verhuisde zijn weduwe aan wal en verkocht het schip.
In de daaropvolgende decennia wisselde de Condor van verschillende eigenaren en werd geleidelijk gemoderniseerd.

Wij (Deb Keir en Howard Johns), Australiërs met een Nederlandse verblijfsvergunning, kochten het schip in 2015. We hernoemden het Moondance, naar het nummer van Van Morrison, en ondernamen een uitgebreide upgrade en renovatie in het daaropvolgende jaar, waarbij we veel van de originele kenmerken behielden. Sinds 2017 hebben we erop gewoond en mee gevaren gedurende zes tot negen maanden per jaar, waarbij we optimaal gebruik maakten van de ongelooflijke binnenwateren van Nederland en Europa.