Nautilus 1899

Nautilus 1899

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Dirk Boot, Gouwsluis

Bouwjaar: 1899

Lengte: 2180 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 490

Diepgang : 120 cm

Kruiphoogte : 348 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : John Deere

Vermogen van de motor : 130 PK

Bouwjaar van de motor : 2006

ENI-nummer : NA

Het Maritiem Museum Rotterdam is in het bezit van het koopcontract met bouwbestek en lijnenplan van het schip, dat als 'de Jonge Klaas van Elburg' in Amsterdam wordt teboekgesteld.

In de eerste jaren neemt het schip deel aan de beurtvaart, een systeem met regelmatige afvaarten voor passagiers, vee en goederen op vaste routes en voor vaste prijzen, in feite een eeuwenoude voorloper van het openbaar vervoer. Al in 1903 wordt het schip verkocht naar Dirksland, en omgedoopt tot Dirkslands Welvaren. In 1907 wordt het opnieuw verkocht, nieuwe naam: 'Margaretha'. In 1929 wordt het opnieuw teboekgesteld met het brandmerk 1178 B Amst, deze keer als 'Lydia', en op 29 oktober 1929 komt het als 'Johanna' weer in het bezit van de oorspronkelijke werf. In mei 1935 wordt de Johanna in Rotterdam gemeten (R9541 N): 'Zeiltjalkschip' (dus nog zonder
motor), afmetingen 20,67m lang, 4,74m breed, laadvermogen, 100,691 ton. In 1939 en 1956 wordt het schip eerst naar Rotterdam en later naar Gouda verkocht, waarbij het in 1956 als sleepschip (zonder motor) in het kadaster komt.

Nog steeds in 1956, amper een week na de vorige eigenaarswissel, wordt het schip verkocht aan de kunstenaar Paul Philip Koning (1916-1998). Onder de naam 'Grisbi' blijft het als atelierschip tot 1998 in Eemnes. Vandaar gaat het naar een boerderij in Dreumel, waar het in 2005 wordt gered. Na de periode als atelierschip, met een enorme opbouw, is er namelijk werk aan de winkel. Het vlak moet compleet worden vernieuwd voordat het schip als varend woonschip kan worden uitgerust (2006-7). De huidige eigenaars kopen het schip in 2014, noemen het 'Nautilus', en varen er sindsdien veel mee in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.