Oljor 1915

Oljor 1915

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Gebr. Freye, Nieuwe Pekela

Bouwjaar: 1915

Lengte: 2285 cm

Diepgang : 40 cm

Breedte : 441 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Almen

Motor : Alsthom

Bouwjaar van de motor : 1940

Vermogen van de motor : 75 PK

ENI-nummer : NA

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

De “Oljor” is in 1915 op de werf van de Gebroeders Freye in Nieuwe Pekela gebouwd en pas in 1928 in het schepenregister in Groningen ingeschreven. De naam van het schip is een samenstelling van de namen van de kinderen van de schipper/eigenaar R. de Vries en niet de naam, zoals wel gedacht wordt, van een zijrivier van de Grote Tsjoekatsja rivier in Oost- Siberië. De “Oljor” daar is immers van begin oktober tot half juli bevroren!

Hijskraanmotor
Tot 1950 was de Oljor een zeilschip. De nog aanwezig zijnde zwaarden zijn nog een overblijfsel hiervan. Alleen als er geen wind was, was het een ‘trekschuit’. In 1950 is de eerste motor ingebouwd en in 1967 de tweede en huidige motor, een Alsthom. Deze Franse, luchtgekoelde motor heeft daarvóór jaren als de drijvende kracht van een hijskraan gefunctioneerd. Nog steeds is de motor puik in orde en gebruikt ongeveer vijf liter dieselolie per uur bij een vaarsnelheid van 12 km.

Aardappelen en bieten
Het tonnage is na de inbouw van de motor 67 ton geworden. Daarvóór was het 70 ton, immers door het plaatsen van de motor was ruimte nodig voor de machinekamer. Het schip heeft voornamelijk in de noordelijke provincies aardappelen en bieten vervoerd.

Interieur van het stadstheater
In de jaren ’80 is het ruim van het schip door een scheepstimmerman ingebouwd met o.a. materiaal uit het toen in verbouw zijnde Groningse stadstheater; de vooringang van het schip is nota bene het souffleurshokje van het genoemde theater.

Varende leraar
Sinds 2002 ben ik de gelukkige eigenaar en heb ik veel groepen gevaren, o.a. volledige schoolklassen van de Vrije School Zutphen, waar ik als leerkracht werkzaam ben. Als ik aan boord ben, bent u - meestal - van harte welkom om een kijkje te komen nemen.