Onrust 1914

Onrust 1914

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Boot, Woubrugge

Bouwjaar: 1914

Lengte: 3098 cm

Diepgang : 125 cm

Breedte : 498 cm

Kruiphoogte : 410 cm

Officiële thuishaven : Ede

Motor : Gardner 6 LX

Bouwjaar van de motor : 1960

Vermogen van de motor : 110 PK

ENI-nummer : 03030348

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Een luxemotor is een schip welke altijd voorzien is geweest van een motor, dus zonder zeilgeschiedenis. In het toenmalige ontwerp van de rompvorm is daarom enkel rekening gehouden met eigenschappen gebaseerd op voortstuwing door middel van een motor. Belangrijk, in het oog springende kenmerken zijn een steile steven, meestal een geveegde “kont” en een voor die tijd aardig luxe en ruim bemeten woning voor de schipper met zijn gezin. Aan deze eigenschappen ontleende het schip de typebenaming luxemotor.

De opdrachtgever en eerste eigenaar was de heer Antonie van Giessen, hij doopte het schip: Antonie. Van de zelfde werf en in de zelfde periode werd het zusterschip gebouwd, een luxemotor gedoopt Willem. Deze was van de heer Willem van Giessen een broer van Antonie.

De Antonie met haar lengte van 31 meter en breedte van 5 meter werd waarschijnlijk voortgestuwd door een dieselmotor van het merk Industrie, maar dat is niet met zekerheid vastgesteld.

Na de oorlog is het schip in het begin van de jaren 50 in het bezit gekomen van een schipper met gezin. Het schip werd omgedoopt tot “Spes” , vervoerde los goed, voornamelijk zand, grind en graan in het midden en zuiden van het land. Het gezin telde naast vader en moeder 4 kinderen en woonden allen aan boord in de achterwoning. De huidige eigenaren hebben nog contact met enkele leden van dit gezin.

In 1960 werd de huidige motor, een Gardner 6 LX nieuw geplaatst. De motor levert 110 Pk bij 1300 toeren per minuut. In de jaren die volgden werd de achterwoning vernieuwd, alleen het dak is nog authentiek. Het roerwerk, met schakelkettingen door de zij, werd vervangen door ketting en stangen door machinekamer en over het achterdek.

De laadcapaciteit werd vergroot door het verhogen van de dennen en het aanbrengen van Kalfsdekken. Daarnaast werd er een zelflosinstallatie, een zogenaamd bakje, geplaats wat er voor zorgde dat het schip zonder bemoeienis van de wal gelost kon worden. Deze installaties zijn soms nog in werking te zien bij demonstraties van historische schepen. Deze werd aangedreven door een klein dieselmotortje van het merk Lister.

Begin jaren 80 is het schip in korte tijd nog een paar maal van eigenaar gewisseld, waarna het in 1987 werd omgebouwd tot woonschip. Het schip kreeg de naam Onrust.
In 1992 is er boegbesturing geplaatst, een Kalkman Gamma 360 aangedreven door een DAF 575, 105 Pk.

De huidige eigenaren hebben het schip sinds 2003 in eigendom en varen hiermee door Nederland, België en Frankrijk. Het schip doet tevens regelmatig dienst als bewoond havenkantoor in diverse havens in Nederland. In 2007 is het schip nog eens grondig verbouwd, waarbij comfort een grote drijfveer was. Er is bij het ontwerp rekening gehouden met vormen die recht doen aan de lijnen van het schip (de zgn zeeg).