Op hoop van zegen 1916

Op hoop van zegen 1916

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: De Hoop Workum

Bouwjaar: 1916

Lengte: 2749 cm

Diepgang : 102 cm

Breedte : 469 cm

Kruiphoogte : 356 cm

Officiële thuishaven : Zutphen

Motor : Weichai Deutz

Bouwjaar van de motor : 2013

Vermogen van de motor : 102 PK

ENI-nummer : 02300283

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Op Hoop van Zegen is in 1916 bij de werf van U. Zwolsman te Workum gebouwd, voor de familie Vermaas uit Rotterdam. De eerste eigenaar heette Cornelis Vermaas, beurtman te Heerjansdam om een tjalk te vervangen. Na twee jaar verkocht hij het door aan zijn zoons, Jan en Johan. Zij hebben de beurt gevaren tot 1951. Toen kon het door de opkomst van de vrachtwagens niet meer uit. Cees Vermaas, die de laatste jaren meevoer met zijn vader Jan, staat regelmatig bij ons aan boord en kan veel vertellen over hoe het schip er vroeger uitzag en hoe het was om toen te varen.

In 1951 ging het schip via een handelaar, die het heeft laten verlengen met 4 meter 50, naar Oost Knollendam, Noord-Holland waar de familie Klompmaker aan boord kwam. Zij voeren veel met meel voor Wessanen, maar ook met cacao, hazelnoten en andere soorten los goed. In 1968 kocht Wessanen het schip en zette er Jan Gotz op als schipper. Hij voer ermee tot zijn pensioen in 1989. Hij heeft het laad- en lostuig er afgehaald en de den verhoogd en tot voorbij het voormalige kistenluik doorgetrokken. Toen zijn ook de voor- en achteronderingangen en de machinekamer-koekoek gewijzigd en is de stuurhut, na een aanvaring met een brug, vervangen, en daardoor nu niet meer zeskantig.

In 1994 zijn Andrew en Claudia Sadler eigenaar geworden en zijn ze begonnen het schip te restaureren en tegelijkertijd bewoonbaar te maken. De restauratie richt zich op de 'Vermaas-jaren'. Ze heeft de laatste jaren in Groningen gelegen, maar is vanaf Maart 2022 overgenomen door Merijn Jansen en Elizabeth Koopman en zal de nieuwe thuishaven Zutphen zijn.