Ramus1 1909

Ramus1 1909

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: Boot, Leiden

Bouwjaar: 1909

Lengte: 2575 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 500

Diepgang : 110 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : DAF 575

Vermogen van de motor : 100 PK

Bouwjaar van de motor : 1975

ENI-nummer : 02308868

Tak
De Ramus 1 heeft nog haar naam zoals zij gedoopt is na de bouw in 1909. Het schip werd gebouwd voor Branderij Hollandia in Schiedam en voer voornamelijk tussen de branderij en de haven van Rotterdam met graan. De branderij maakte alcohol voor jenever, zoals zoveel in Schiedam. De naam Ramus is Latijn voor Tak. De eigenaar van de branderij was de heer Van der Tak.

Vrouw aan dek
De huidige eigenaar heeft de zoon van de eerste schipper, Casper Visser, nog gekend. De schipper maakte een model van blik in ca. 1920. Dat model gaf de zoon aan de huidige schipper na zijn overlijden. De zoon werd aan boord geboren en bleef daar wonen. Er was een roef met bedsteden en wc. Er was aan boord geen keuken. Wassen en koken deed de schippersvrouw aan dek.

Motorgeluid
De Ramus1 was een bekende verschijning en bekend om het motorgeluid. De oude motor bleek voor de vorige eigenaren niet meer te repareren en werd vervangen door een oude DAF bus motor. Die staat er nog steeds in.
Eind jaren 60 vorige eeuw stopte de branderij en werd de Ramus 1 verkocht. Heeft nog wel gewerkt in de haven, maar werd uiteindelijk naar particulieren verkocht.

Type onbekend?
De romp van de Ramus 1 is bijzonder en oogstrelend. Scherp vooraan en geveegd achter. Lijkt niet op een luxe motor. Eerder op een katwijker, maar wellicht groter. Zou ook best kunnen, omdat de werf van Boot in Leiden vlak bij Katwijk lag en daar ook katwijkers werden gebouwd. Maar voor zover bekend, een uniek model. De eigenaar blijft nieuwsgierig naar aanvullende informatie.

Zelfvoorzienend
De Ramus 1 is inmiddels 30 jaar in het bezit van de huidige eigenaar en heeft geen vaste ligplaats. Dat is wonen met aggregaten en een biologische zuivering aan boord.