Risico 1915

Risico 1915

Scheepstype: aak, klipper

Bouwwerf: Bijholt te Foxhol/Hoogezand

Bouwjaar: 1915

Lengte: 2439 cm

Diepgang : 108 cm

Breedte : 490 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Volvo Penta

Bouwjaar van de motor : 1956

Vermogen van de motor : 120 PK

ENI-nummer : 02202773

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Klipperaakschip staal Werf van aanbouw T.Bijlholt te Foxholterbosch of Foxhol Hoogezand 1915 ter water gelaten.
Eerste eigenaar Jan Oostland te Hoogezand in geschreven Hoogezand 16 augustus 1915 G 4657 brandmerk in mastkoker Stuurboord AB 8257 Gron, in Oude Pekela overgeschreven in 1937 achterschild laadhoofd Stuurboord I 2773 B Gron 1952.
Huidige ENI-nummer : 02202773
Thuishaven : Rotterdam
Voormalig zeilend vrachtschip ingericht voor bewoning en recreatief zeilen. Het schip heeft een prachtige kont, mooie zeeg en is een snelle zeiler. Opvallend is vooral dat het een dekklipperaak zonder roef is, wat je niet zo vaak ziet. Wel is er een pottenkast/zomer roef. Het achteronder is nog vrijwel geheel in de originele betimmering met gehoute kastdeuren..
Eerste eigenaar Jan Oostland heeft in Groningen op het schip gewoond tot in de jaren 90, daarna is het schip opnieuw getuigd. Het mastdek is bij het hertuigen niet geklonken maar gelast, maar is op de originele plaats teruggekeerd. Daarmee heeft de Risico een volledig en authentiek beeld inclusief helmhout, aangehangen bankirai roer, zetboorden, kluiverboom, bokkepoten, strijkbare mast, bankirai zwaarden twee hardhouten koekoeken op het achterdek en Friese luikenkap. Het schip is gaffel getuigd grootzeil, fok met fokkeboom en kluivert. De zeilen zijn van Dacron.
Op het mastdek staat een zeillier met 4 rollen voor het grootzeil, de kluivertstag en de Dirk (in jacht temen kraanlijn) De Marie is een hand bediendval evenals de fokkeval, kluivertval, de katval en de val waarmee de kluivertboom wordt bediend.
Op het voordek staat de handankerlier met elektromotor (400 Volt) deze dient voor het strijken van de mast en voor het klipanker in kluisgat en heeft 30 meter ankerketting. De lier heeft ook twee keer een verhaalkop.
Op het achterdek staan de twee zwaardlieren met twee verzetten.
Lengte: 2439 cm Breedte : 490 Diepgang : 108 cm Kruiphoogte : 350 cm Masthoogte 2300
Bouwjaar van de motor 1956
Motor Volvo Penta diesel motortype MD67 Cilinderaantal 6. Vermogen van de motor 120 PK 88 kW. Koeling systeem gesloten beunkoeler. Koppeling Twin-Disc MG-61 mechanisch vetgesmeerde schroefas 3 bladsschroef. Brandstoftank: 800 liter 2x stalen tanks 150 ltr dagtank
Drinkwater 2400 liter in 2x roestvast stalen tanks.
De Risico heeft na de restauratie in Delftshaven en museum haven in Amsterdam gelegen. Daarna is hij niet zo goed meer onderhouden. De houten klik was volledig gerestaureerd, maar is helaas voor mijn koop verdwenen. Het vlak is van binnenuit flink gaan roesten en de technische installatie was aan vernieuwing toe. Dat werk is nu weer geheel bijgewerkt. Ook heb ik nieuwe bokkepoten en een nieuwe mast gemaakt.
Ik woon op het schip in de oude haven Rotterdam en vaar in de vakantie in Zeeland, het IJsselmeer, op de Waddenzee of in Friesland. Met name de deelname aan de Bietentocht in de herfst in Zeeland is een jaarlijks hoogtepunt.