Runa 1901

Runa 1901

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Kalkman, Capelle a/d IJssel

Bouwjaar: 1901

Lengte: 1580 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 425 cm

Kruiphoogte : 250 cm

Officiële thuishaven : Enkhuizen

Motor : Daf 615

Bouwjaar van de motor : 1975

Vermogen van de motor : 100 PK

ENI-nummer :

   

De Tjalk ‘Runa’ werd gebouwd in 1901 bij de werf Kalkman in Capelle a/d IJssel.
Afmetingen zijn bij de bouw al 15,95 x 4,30, laadvermogen 45 ton.
Karakteristiek voor de werf waren de paviljoentjalken, veelal voor beurtschippers rond de Zuid- Hollandse en Zeeuwse eilanden. De tjalk zeilde o.a. met aardappelen naar Den Haag en Rotterdam,
en waarschijnlijk met zowel stukgoed als bulk in het zuidwesten van ons land.

In 1921 wordt het schip voor het eerst gemeten als ijzeren paviljoenschip met de naam “Hoop op Beter”. In 1922 koopt schipper Korsten het schip en gaat varen als proviandvaarder in Rotterdam waarvoor hij een havenvergunning heeft. In 1923 wordt het schip weer verkocht en loopt het verhaal dood. Het gerucht gaat dat ze is gebruikt als opslag en als timmerwerkplaats en ook dat ze jaren half gezonken in de vliet heeft gelegen en dat alles in de buurt van Rotterdam-Delfshaven.
Het scheepje werd algauw te klein, zeker ook in de crisistijd in de jaren ’30, om de kost mee te verdienen.

In 1993 is er weer een inschrijving in het kadaster onder de naam Pieternella Jacoba t.n.v. schipper A. Mourik die haar verbouwt tot zeilend pleziervaartuig, vernieuwt her en der het vlak, plaatst de eerste schroefaskoker en dieselmotor en bouwt op de den een kajuit. De tochten strekten zich uit tot in Sête aan de Middellandse zeekust.

In 2015 wordt het scheepje gekocht door de huidige eigenaren die het schip op de motor na geheel leegmaken, een stuurhutje en een kistluik aanbrengen en tevens het onderwaterschip weer aanpakken Er wordt gevet, geïsoleerd, betimmerd en geïnstalleerd tot er een compleet vaartuig ontstaat waarin met gemak het hele jaar gewoond zou kunnen worden.
De thuishaven is Enkhuizen waar “Runa” in de winters 5 maanden in de oude haven ligt en ‘s zomers
7 maanden door Frankrijk, Duitsland en Nederland vaart.

De oude dame heeft een werkzaam leven achter de rug en is nog lang niet uitgevaren.