Scheepmaker 1924

Scheepmaker 1924

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Witsen, Alkmaar

Bouwjaar: 1924

Lengte: 1535 cm

Diepgang : 150 cm

Breedte : 330 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : DAF 575

Bouwjaar van de motor : 1959

Vermogen van de motor : 105 PK

ENI-nummer : 02319139

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Deze Amsterdammer heeft als directievaartuig gevaren in Rotterdam(!) voor de firma De Hoog. In de Tweede Wereldoorlog is het schip ergens in de Alblasserwaard tot zinken gebracht. Een scheepswerf uit Beneden-Leeuwen heeft het schip na de oorlog gelicht en op de kant gezet. Pas in 1988 heeft zich weer een liefdevolle eigenaar over het schip ontfermd. Dat resulteerde onder meer in een 105 PK DAF aan een nieuwe vierblads schroef, een elektrische boiler, een 13 KVA generator, een dieselgestookte CV en een elektrische boegschroef.
Het duurde jaren om van het schip in de slooptoestand waarin het zich bevond weer mooi ogend, goed bewoonbaar en fijn varend schip te maken. Omdat het scheepje voor meerdere jaren goed bewoonbaar moest zijn, is het als een soort van woonhuis opgebouwd. Aan de buitenzijde werden diverse aanpassingen gerealiseerd om permanente bewoning mogelijk te maken.

Aanvankelijk was er een houtkachel in het vooronder en een provisorische slaapplaats met camping gasstel. Dat gaf ruimte om een grotere stuurhut te realiseren, en een grote slaapplaats in de nieuwe opbouw op het achterschip. Vrijwel gelijktijdig werden onder in de achteropbouw twee 500 ltr watertanks geplaatst, inclusief een hydrofoorsysteem door het hele schip zodat ook het elektrische toilet doorgespoeld kon worden en het kombuis met boiler van water kon worden voorzien. Verder werd er een cv-ketel geplaatst en werden acht radiatoren in het schip geplaatst om een heerlijk comfort te krijgen tijdens de koude winterdagen. Ook werd er een badkamer gerealiseerd, waar ook het elektrische toilet een plaatsje kreeg.

In de zomer van 2019 zijn er twee zonnepanelen op het dak van de stuurhut geplaatst, die vier 12V/250Ah accu’s voeden. Dat is voldoende voor dagelijks gebruik.