Schollevaar 1963

Schollevaar 1963

Scheepstype: dienstvaartuig

Bouwwerf: ’s Lands Welvaren (Figee), Vlaardingen

Bouwjaar: 1963

Lengte: 2075 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 490

Diepgang : 150 cm

Kruiphoogte : 520 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Detroit GM

Vermogen van de motor : 260 PK

Bouwjaar van de motor : 1963

ENI-nummer : 03900061

De Schollevaar is in opdracht van het Ministerie van Visserij gebouwd als “visserij-inspectie-vaartuig, onderzoeksvaartuig en blusboot”. Ze is gebouwd voor de rivieren en kustwateren. Het ontwerp is toonaangevend geweest en in de tweede helft van de jaren zestig is dit model veel gekopieerd voor Rijkswaterstaat en andere overheidsdiensten. Na oplevering heeft ze door heel Nederland onderzoek gedaan. Zo is ze ook het eerste schip ter wereld waarop, bij wijze van proef, pulsvisserij is geïnstalleerd. Sinds de bouw heeft ze zowel bovendeks en als benedendeks relatief weinig veranderingen ondergaan.

Kleurstelling
Het schip heeft in haar leven vele kleuren gedragen. Tijdens werkzaamheden zijn meer dan tien verschillende kleurlagen op sommige plaatsen ontdekt. Het streven is om een kleurstelling uit de jaren ’60 of ’70 aan te houden: een wit stuurhuis en beige bies/opbouw met een zwarte romp of een grijze romp met zwart berghout en potdeksel.

Motor
De motor is de originele 260 PK GM Detroit V8-71 tweetakt atmosferische diesel met Allison keerkoppeling. De gehele motorkamer is nog grotendeels origineel.

Toekomst
Streven is om een volledig functionerend en strak schip te realiseren. Het schip moet in 2021 zowel cosmetisch aantrekkelijk zijn als technisch 100%. Dit om het doel te dienen: permanent bewonen en regelmatig varen zonder zorgen over onderhoud of ongemak. Hiertoe is een restauratieplan opgesteld waarbij onder meer de oorspronkelijke dek-indeling en achtermast worden hersteld.