Triton 1896

Triton 1896

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: De Goede, Zwartsluis

Bouwjaar: 1896

Lengte: 1998 cm

Diepgang : 90 cm

Breedte : 460 cm

Kruiphoogte : 370 cm

Officiële thuishaven : Nijmegen

Motor : DAF 575

Bouwjaar van de motor : 1963

Vermogen van de motor : 105 PK

ENI-nummer : NA

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Eind 19e eeuw als dektjalk gebouwd voor de eigenaar om een kermisattractie in Noord-Holland te vervoeren. In de rustige periode werd er bulk mee vervoerd. In de oorlog werd het schip tot zinken gebracht op het Alkmaarder Meer om te voorkomen dat het schip verwerkt zou worden tot kogels voor de bezetter. Na de oorlog werd het schip weer gelicht en werd het ingericht voor bewoning. Er werd een grote opbouw op het schip gezet die groeide met het gezin dat aan boord woonde in de regio Kampen. Het zag er anders uit als nu:

Na een periode van diverse eigenaren, onder andere een werfbaas die de roef erop plaatste en een student die het schip verwaarloosde, werd het schip in 2008 door de vorige eigenaars gekocht. Ze stripten het schip volledig en hebben het in een aantal jaar tijd in de huidige staat gebracht. Ze zijn met het schip regelmatig tot ver in de Oostzee geweest. Van buiten is het schip zo origineel mogelijk hersteld. Hierbij is veel aandacht besteed aan de tuigage en uitrusting om met twee man comfortabel te kunnen zeilen. Van binnen is het casco helemaal geconserveerd voordat het geïsoleerd werd en ingetimmerd voor bewoning. In het achterschip is de originele kast nog steeds onderdeel van de slaapkamer. Een badkamer en keuken zorgen voor de alledaagse voorzieningen en de woonkamer en andere slaapgelegenheid zorgen ervoor dat vier mensen aan boord kunnen wonen. Naast de cv is er een houtkachel aan boord die voor het nodige comfort en gezelligheid zorgt.
De huidige eigenaar vaart zo veel mogelijk met het schip. Recent zijn giek, mast en grootzeil vervangen en worden er wedstrijden gevaren met een grote bemanning waarbij het ambacht van de schipper van vroeger zo veel mogelijk geoefend en geleerd wordt. Wedstrijden zonder het gebruik van de motor die soms wel 4 dagen en nachten duren.
Naast het jaarlijkse onderhoud aan het ijzer en hout is er ook veel aandacht voor de tuigage en gaat het schip elke 3-4 jaar naar de werf voor het onderhoud aan het onderwaterschip.