Trois Frères 1896

Trois Frères 1896

Scheepstype: overige (zeil)

Bouwwerf: Gouda onbekend

Bouwjaar: 1896

Lengte: 2400 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 460

Diepgang : 60 cm

Kruiphoogte : 265 cm

Officiële thuishaven : Hillegom

Motor : DAF 615

Vermogen van de motor : 120 PK

Bouwjaar van de motor : 1985

ENI-nummer : 0335006

Het schip is een Kraak, wat mist lijkt de gebroken neus waar de kraak om bekend staat. Hij is gebouwd als een zeilend vrachtschip en heeft grotendeels in Amsterdam gevaren met alles wat er maar vervoerd kon worden. Er is contact geweest met een kleindochter van de oude eigenaren waaruit een aantal leuke foto’s gekomen zijn van net na de tweede wereld oorlog. Deze hebben het schip weer verkocht maar we weten niet wie hem gekocht heeft. Uiteindelijk hebben wij het schip gekocht van een bekende Nederlander wie er met zijn gezin een aantal jaren op gewoond heeft. Hij lag in Muiden aan de Vecht ongeveer waar je nu onder de Vecht door rijd over de A1. Dit was ook de reden dat het schip daar weg moest, de bouw van het aquaduct. In de jaren 50 is er een hulpmotor in het schip gebouwd, een liggende Deutz van ongeveer 27 PK. Deze motor lag nog in het schip toen wij hem kochten en met deze veel te lichte motor hebben wij het schip naar Hillegom gevaren alwaar wij wonen. Wij hebben het schip geheel gestript tot op de kale spanten. De spanten en het vlak zijn in de olie gezet waarna de nieuwe motor met keerkoppeling er in gezet zijn. het geheel weer simpel in getimmerd waarna we twee keer SAIL Amsterdam meegevaren hebben. Na zo een 12 tot 15 jaar niets aan het schip gedaan te hebben zijn we er weer mee begonnen. Binnen een jaar is er een complete woning met keuken, slaapkamer, douche, toilet enz. In gebouwd. Inmiddels hebben we onze eerste vakantie er mee gevaren van Hillegom naar Overijssel, Drenthe en Friesland. Hij vaart perfect en nu gaan we de laatste puntjes op de i nog zetten. Of er een mast op komt weten we niet maar zeker is dat we niet onder zeil gaan varen. Dat is voor latere generaties.