UK76 Broedertrouw 1948

UK76 Broedertrouw 1948

Scheepstype: kotter

Bouwwerf: J. Vos & Zoon te Groningen-stad (bouwnummer 97)

Bouwjaar: 1948

Lengte: 2183 cm

Diepgang : 180 cm

Breedte : 533 cm

Kruiphoogte : 530 cm

Officiële thuishaven : Volendam

Motor : DAF DK 1160 M

Bouwjaar van de motor : 1976

Vermogen van de motor : 168 PK

ENI-nummer : 02204729

   

De 'Broedertrouw' is een originele Noordzeekotter van de eerste generatie, terugkijkend op z'n rijke geschiedenis zijn er drie periodes van grofweg een kwart eeuw aan te wijzen welke zich onderscheiden door elk 'n verschillend gebruik van het scheepje.

1948 t/m 1975; de periode van de professionele visserij

Kort na de oorlog gaf de urker vissersfamilie Kapitein opdracht tot de bouw van deze kotter, op dat moment een voor Nederland nog relatief nieuw type motor-vissersscheepje.
Kennelijk hadden de Kapitein's in die tijd zelf voldoende middelen om de bouw te bekostigen, want pas in 1953 wordt er voor het eerst hypotheek gevestigd op het scheepje.
Dit geld werd toen gebruikt om de 'Boedertrouw' opnieuw te motoriseren, want toen de kotter enkele jaren later werd verlengd stond er een sterkere motor in dan de 120 pk-Kromhout waarmee deze bij de bouw was uitgerust.
Door de overstap naar een nieuwe manier van vissen (met boomkorren; stalen buizen voorzien van kettingmatten welke vlak voor de netten uit over de zeebodem worden voortgetrokken, toen een primeur in Nederland) was er al in de jaren '60 opnieuw meer motorvermogen nodig en toen in 1966 het scheepje werd doorverkocht naar de familie Veerman in Volendam stond er dan ook een Kromhout met 240 pk's in de motorkamer.
En dat volstond toentertijd kennelijk voor de professionele visserij want de Veermannen laten het blok kort na de overname nog wel volledig reviseren, maar als de kotter in 1975 officieel wordt onttrokken aan de vissersvloot en als 'gewoon' zeeschip teboekgesteld wordt, staat diezelfde motor er nog altijd in…

1975 t/m 2002; de jaren van de commerciële zeesportvisserij

Jan Hendrik Boekweg -in z'n vrije tijd waarschijnlijk enthousiast hengelaar, maar voor zijn broodwinning cafébaas te IJmuiden- is de eerste niet-nautische ondernemer die het scheepje overneemt en er buitengaatse vistochtjes mee gaat organiseren.
Kort daarna wordt er nog éénmaal 'n hypotheek op de kotter gevestigd, waarschijnlijk om deze nogmaals van een nieuwe motor te kunnen voorzien: dat werd 'n gemariniseerde DAF 1160, wat kennelijk een goede keuze was want deze 6-pitter doet het bijna een halve eeuw later nog steeds prima !!
Na gedurende zo'n kleine twee decennia in Noord-Holland nog enkele keren van eigenaar te zijn gewisseld, verhuisd het scheepje dan naar Zeeland om vanuit Breskens rondvaarten en vistochtjes te gaan maken op de Westerschelde en de zuidelijke Noordzee.
Kort na de eeuwwisseling, wanneer een partikulier het koopt om er privé mee te gaan varen, wordt de kotter vervolgens ook aan de chartervaart onttrokken…

2002 tot heden; van 'ex-beroeps' naar nomadisch woonschip

De geschiedenis vertelt niet wat deze eerste particuliere eigenaar eventueel nog aan het scheepje heeft aangepast, maar de indruk bestaat dat deze het in redelijk ongewijzigde staat is blijven gebruiken.
Wel weten we dat de eigenaren die daarna kwamen in 2013 besloten tot een grondige refit; de stalen mast verdwijnt, het (originele) houten dek werd opnieuw beplankt en binnen wordt er opnieuw ingedeeld en heringericht om comfortabeler verblijf met gasten aan boord mogelijk te maken.
Na het een paar jaar met succes van zich af hebben weten te houden is er in 2018 toch geen ontkomen meer aan; óók de ‘Broedertrouw’ -nog altijd officieel 'n zeeschip, nota bene- moest eraan geloven en zodoende konden wij het schip dan overnemen, voorzien van een heus 'Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen'.
En ook wij leveren nu onze bijdrage aan het doorontwikkelen van de kotter; we maken deze 'ex-beroeps' verder geschikt voor permanente (nomadische) bewoning én rusten 'm opnieuw uit voor de vaart op zee…