Us Begjin 1901

Us Begjin 1901

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Barkmeijer, Briltil

Bouwjaar: 1901

Lengte: 1600 cm

Diepgang : 60 cm

Breedte : 330 cm

Kruiphoogte : 1400 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : VW

Bouwjaar van de motor : 1992

Vermogen van de motor : 74 PK

ENI-nummer : NA

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Roefschip
Dit Friese skûtsje is in 1901 gebouwd bij de befaamde scheepswerf Barkmeijer in Briltil voor een beroepsschipper uit Grootegast. Het bescheiden woon- en slaapverblijf van schipper en knecht bevond zich normaliter onder het achterdek. Dit skûtsje is waarschijnlijk één van de eerste met een roef als slaap en woongelegenheid. Daarom wordt dit type ook wel ‘roefschip’ genoemd. Tot 1955 is het als vrachtschip in de beroepsvaart geweest. Men verscheepte destijds: mest, grond, turf, stenen, bieten etc.

Plezierschip
Vanaf 1955 is het schip in gebruik genomen als plezierschip, met Sneek als thuisbasis. Rond 2002 kwam het skûtsje in handen van een nieuwe eigenaar uit Workum die er de huidige opbouw op heeft gemaakt. Hierdoor kreeg het schip meer leefruimte, en het heeft vanaf 2009 een voor een nieuwe eigenaar een aantal jaren gediend als woonscheepje ‘Antje’ in Amsterdam. Het noodzakelijke onderhoud werd in die tijd vergeten, en het schip lag er in armzalige toestand bij.

Matras als noodstop
In 2013 werd het skûtsje weer naar Friesland teruggehaald door een liefhebber uit Bolsward. De oude Mercedes motor (met versnelling) werd met enig kunst en vliegwerk weer aan de praat gebracht. De overtocht over het IJsselmeer verliep niet geheel vlekkeloos. Onderweg schoten de nagels uit de bodem en het schip vertoonde flinke lekkage. Met een matras als noodstop werd de haven van Stavoren bereikt.

Flinke restauratie
Eenmaal veilig terug in Friesland begon de nieuwe eigenaar met bewonderenswaardig enthousiasme en vakmanschap met een enorme toewijding aan de restauratie van het skûtsje, dat omgedoopt werd tot Us Begjin (Fries voor Ons Begin). Hij pakte het casco grondig aan door het vervangen van grote delen van het vlak, bouwde een goede VW-motor in en bracht het schip weer volledig onder zeil.

Zeilschool
Vanaf 2018 is het skûtsje in bezit van zeilschool Windemanneke in Maurik, waar het een mooie en dankbare bestemming heeft als accommodatieschip en als moederschip voor zeiltrektochten.