RP12 1970

RP12 1970

Scheepstype: dienstvaartuig

Bouwwerf: Schottel Werf Warmond

Bouwjaar: 1970

Lengte: 1440 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 370 cm

Kruiphoogte : 320 cm

Officiële thuishaven : Sneek

Motor : GM Detroit Diesel

Bouwjaar van de motor : 1970

Vermogen van de motor : 240 PK

ENI-nummer :

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Geschiedenis:
Gebouwd in 1970, bij toen nog Schottel Werf Nederland.
vanaf 1970 Standplaats Arnhem
vanaf 1983 Standplaats Nijmegen
vanaf 1994 uit dienst en bij ons in de familie!
Van 1970 – 1993 voer dit schip rond onder de naam RP12
Vanaf 1993 – 1994 onder de naam P91
Vanaf 1992 worden de naamseinen van de RPtW gewijzigd. Als gevolg van het inbouwen van nieuwe extra mobilofooninstallaties. De in deze apparatuur gebruikte software kan geen enkele getallen, geen nullen en geen tientallen lezen. Reden om de naamseinen van de RP 1 tot en met de RP 20, de RP 30, RP 40, RP 50, RP 60, en de RP 70 te wijzigen. De nummer 1 t/m 20 worden vanaf dan gebruikt door de “Rivier Politie” van de Gemeente Rotterdam. Eind 1993 worden nogmaals de naamseinen van alle vaartuigen gewijzigd, als gevolg van de grote politiereorganisatie. De Rijkspolitie gaat verder onder de naam Politie en dus moet ook de R uit het naamsein worden verwijderd.
Schottelboten zijn patrouille boten, aangedreven door een (Schottel) roerpropeller. Deze boten zijn voornamelijk gebruikt door de Rijksoverheid (Politie, Douane, Rijkswaterstaat, Koninklijke Marechaussee en Havendiensten). Na een aantal jaren door deze diensten te zijn gebruikt werden ze van de sterkte afgevoerd en verkocht. Het grote voordeel van deze boten is dat ze zeer wendbaar zijn, omdat schroef 360° graden kan draaien.

De eerste Schottelboten dateren uit 1955 en werden gebouwd bij Scheepswerf "Schottel" te Oberspay in Duitsland. Deze werf heeft tot 1966 Schottelboten voor de Nederlandse afnemers gebouwd. Vanaf 1962 is de productie van Schottelboten overgegaan naar "van Leest" in Warmond (v/h Schottelwerft Nederland). Tot 1966 werden er op beide werven Schottelboten voor Nederlandse afnemers gebouwd daarna alleen nog in Warmond.
De schepen van de vereniging variëren in leeftijd en bouw, de oudsten zijn uit de jaren 50 en de jongste schepen zijn uit de jaren 80 en dus “modern”. Ook qua uitvoering zijn er uitersten, van “grachten politie-boot” uit Amsterdam tot “Kustwachtvaartuig” en de lengtes variëren van 10m80 tot 23m50.

Recente ontwikkelingen:

Rond 2000 hebben wij binnen helemaal heringericht, met 2 hutten, douche etc.
Ca 2010 Is het onderwaterschip gestraald en voorzien van een modern verf systeem.
In 2014 Is alles boven de waterlijn gestraald en in een nieuw verfsysteem gezet, net als dubbelglas in aluminium profielen.
In de oude ovale patrijspoorten is dubbelglas gelijmd.
Inmiddels koken we op inductie (walstroom, omvormer of generator)
Na de zomer van 2020 hebben we de Detroit Diesel 8V53 moeten reviseren, omdat er in onze zomervakantie tocht naar Zeeland koelwater in de olie kwam.
Verder hebben we eerst een ‘afstandbediening’ gemaakt voor de Schottel, zodat we ook buiten konden sturen, inmiddels is dit aangevuld met een stuurautomaat.

Schip en eigenaar zijn lid van 'Vereniging de Schottelboot', sinds 2023 is de vereniging ook onderdeel van de FVEN en is het schip dus ook aangemerkt als Varend Erfgoed