VL20 – De Vrouw Johanna 1912

VL20 – De Vrouw Johanna 1912

Scheepstype: kotter

Bouwwerf: Tsaar Peter Werf Zaandam

Bouwjaar: 1912

Lengte: 2028 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 427

Diepgang : 155 cm

Kruiphoogte : 400 cm

Officiële thuishaven : Vlaardingen

Motor : Scania

Vermogen van de motor : 130 PK

Bouwjaar van de motor : 1975

ENI-nummer : 02208189

Zoals het woord al doet vermoeden is dit type kotters uitgerust voor de garnalenvisserij. Deze schepen hebben over het algemeen weinig diepgang omdat zij of dicht onder de kust vissen, tot enkele tientallen meters vanaf het strand, of in de Waddenzee.

Van 1912 tot 1950 heeft ‘De Vrouw Johanna’ gefunctioneerd als motorvrachtschip met een 36pk industrie motor. In 1950 is het schip omgebouwd tot visserschip voor de visserij in de Haringvliet en omstreken en werd hergemotoriseerd met een Scania D8 138pk. Het schip had toen de naam “NB1 - Assistent”.

Het schip werd gebruikt als fuikenvisser en ankerkuiler. Als fuikenvisser lag het schip voor anker en werden de fuiken met een bijbootje uitgezet en opgehaald. Ook heeft het schip als ankerkuiler gevist, hierbij worden kuilen uitgezet naast het schip. Door de stroming wordt het net een soort kuil, waar de vis dan in zwemt. Boven het net zijn meestal 2 of 4 buizen geplaatst waar het net aan vast zit, hierdoor heeft het een soort raamachtige vorm, men noemt het ook wel raamkuilen.

In 1985 is deze garnalenkotter verkocht naar Stavoren en kreeg de naam “ST20 – Auke Senior”. Vanaf toen werd het schip gebruikt voor visserij op het IJsselmeer en de Waddenzee.

Begin jaren ‘90 is het schip uit de visserij gehaald en kreeg de naam “ST20 – Elizabeth”. Vanaf 2001 tot heden heet het schip “VL20 – De Vrouw Johanna” en heeft sindsdien de functie als varend pleziervaartuig.