Vriendentrouw 1894

Vriendentrouw 1894

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: onbekend, Waterhuizen

Bouwjaar: 1894

Lengte: 2400 cm

   

Breedte : 458

Diepgang : 90 cm

Kruiphoogte : 345 cm

Officiële thuishaven : Heerenveen

Motor : DAF 575

Vermogen van de motor : 105 PK

Bouwjaar van de motor :

ENI-nummer : 02201283

Deze Groninger tjalk werd in 1894 als zeilschip Nieuwe Zorg in Waterhuizen gebouwd. De werf is niet bekend. De schipper heette Melle van Wijngaarden. In 1901 is het schip overgegaan naar Albertus Hemstede en kreeg toen de naam Anna Elisabeth. Er werd turf vanuit Drenthe mee gevaren. Vanaf 1919 werd Piet Th. Smit eigenaar van de tjalk. Het schip heette toen Vriendentrouw en had Hoogeveen als thuishaven. Smit vervoerde niet alleen turf, maar ook hout en andere zaken en in de oorlog aardappelen.
In 1937 kreeg het schip zijn eerste opduwer met een T-Ford en later een Pontiac. Het schip zou op kosten van de spoorwegen zijn zware anker(lier) hebben gekregen i.v.m. de schipbrug in de IJssel. In de oorlog is bij een beschieting in de buurt van Vriezenveen de roef in brand geschoten. Bij het herstel is de roef verhoogd. Na de oorlog is de mast naar voren geplaatst, zodat er gemakkelijker geladen kon worden.
Het schip is in 1959 overgenomen door Gerritjan Brakel, die op een baggerschip werkte en op de tjalk, toen Roelwil geheten, woonde. We vonden in 1971 het schip volledig wit geschilderd in Maasbommel met de oude naamplanken nog in het ruim. De thuishaven is inmiddels Heerenveen.
Nadat we eerst met een opduwer hebben gevaren, is er in 1976 een DAF-motor ingebouwd. Omdat er steeds minder rekening wordt gehouden met slecht wendbare schepen (en we het varen verleren), zijn we in 2002 gezwicht voor een boegschroef.
In 2008 is het achteronder gerenoveerd, waarbij we het origineel zo veel mogelijk hebben aangehouden. Daarbij is de oude techniek van het “houten” en “marmeren” gebruikt. Dat wil zeggen dat het hout zo beschilderd is dat het van (duur) eiken, teak en marmer lijkt.
Het bewoon- en vaarbaar houden van het schip had bij ons prioriteit, maar nu zijn we serieus bezig om het schip er weer uit te laten zien als op bijgaande foto uit 1950. In 2016 is de mast weer geplaatst. Nu nog de zwaarden en het zeil!